Hva er smørbrødlista på en morsom bil? Motor, drivverk, understell, chassis, og girkasse. Ignis Sport er bygget etter den lista. Motoren er en 1,5 liters 16 ventiler på 108 hk. Chassiet er stivet og senket, understellet klorer seg fast til asfalten, og girkassa er tettsteget og presis som i en liten racerbil.
(Foto: Suzuki)
8,9 sek
0-100 klarer denne vepsen på 8,9 sekunder og toppfarten er 185 km/t. Dette er imponerende tall og nok til å parkere langt større biler med vesentlig mer hestekrefter.
Størrelse og vekt er naturlig nok viktige stikkord på Suzuki Ignis Sport, men motoren har et herlig drag fra bunnen som skyver i hele registeret. Det er allikevel ikke ”rett frem” som er det morsomste med bilen. Den elsker kjappe svinger og hviner av fryd hver gang den blir provosert. Du forstår hvor den har røttene sine fra!
Rallybil til folket
Suzuki har gjort det så bra i Rally super 1600 med Ignis, at de har feiret seg selv med å slippe en gateversjon av rallybilen ut til publikum. En fantastisk morsom og entusiastisk måte å feire på! ”Denne rallybilen er så bra at alle burde få lov til å prøve den!” Og slik har det blitt. Rallybilen og gatebilen ligger svært tett opp til hverandre .
Det er ikke vanskelig å skille en Ignis Sport fra en Suzuki Ignis. Sporten har store front og bakfangere, kraftige kanalskjørt og voldsom takspoiler på hekken. Til og med et fett enderør med fintunet lyd er på plass!
Ignis Sport er utstyrt med sportsseter. (Foto: Suzuki).
Interiørt har Recaro sørget for rallyfølelse, med skikkelige sportstoler. Det er sølvfargede instrumenter, sportsratt i skinn og fargedetaljer som tar igjen bilens lakkfarge. Stereoen spiller både cd og mp3, og aircondition er standard. Det tror jeg du kan trenge, for du kjører deg fort litt ”heit” i denne bilen! Nå er det ikke først og fremst familien denne bilen er ment for, men er du litt mer autofil en gjennomsnittet, fungerer den utmerket for mor ,far og to små barn! Bagasjeplass er det i alle fall nok av!
Ikke å finne i Norge
Du lurer kanskje på hvorfor vi har reist til Sverige for å teste Ignis Sporten? Det er fordi bilen offisielt ikke taes inn til Norge. Den har nemlig ikke 4-hjulstrekk, og det skal alle Suzukier i Norge ha. Det har den norske Suzuki-importøren bestemt!
Må du da reise til Sverige, Tyskland eller et annet land for å kjøpe bilen? Nei! Du går til din lokale Suzuki-forhandler og bestiller bilen. Selgeren er da pålagt å skaffe deg bilen, og han må til og med gjøre det til en riktig, konkurransedyktig pris! EU har nok en gang vært framme med ryddesaksa i et litt rotete system. Regelen er helt konkret: alle biler som selges i EU-land skal være tilgjengelig for alle mennesker som bor i et EU eller EØS-tilknyttet land.
Jeg skal love deg det finnes en del modeller der ute som du aldri har sett! Kom deg på nett!!
I Sverige koster Suzuki Ignis Sport ca 129 000,-. I Norge koster en Ignis med 1,3 liter og 4 hjulstrekk ca 185 000,- Jeg vil tippe at riktig, konkurransedyktig pris på Sporten i Norge vil være ca 215 000,-
VI gjør en avtale: Du som bestiller først gir oss det rette svaret! Okay?