Se bildene: Frank Sinatras Lamborghini
Harald Skjøldt, mannen bak det velkjente Harald’s Gym i Oslo, har alltid vært veldig interessert i bil. Han fikk sin første Lamborghini for 22 år siden, men Countachen stod mest i garasjen.
Lambo i 22 år
Harald Skjøldt har lov å smile der han titter ned på den tverrstilte V12-eren.
- Jeg tror jeg kjørte den omtrent 100 mil i løpet av flere år. Sånn er det for så vidt fortsatt, jeg har jo aldri tid. Det blir mest til at jeg koser meg med bilens linjer – de er jo fantastiske, stråler han.
På Motormessen på Hellerudsletta utenfor Oslo stiller han ut ikke mindre enn tre Lamborghinier. En Countach, en Diablo og en 1970 Miura P400S.
Og det er sistnevnte som vekker størst oppmerksomhet. Miuraen ble nemlig spesialbestilt av Frank Sinatra, noe som også gjenspeiles i bilen.
- Han skal ha troppet opp på Lambo-fabrikken med en rull villsvinskinn under den ene armen og dette oransje teppet under den andre.
"Bursdagsgave"
Men han ga seg ikke med det. Bilen, som ble levert til Sinatra på hans 54-årsdag 12.12.1969, var den første Lamborghinien med metallic lakk. Sinatra ønsket seg sin favorittfarge ”Arancio Metallico”, og det fikk han. Han fikk også installert en 8-spors kassettspiller i bilen.
Skjøldt kjøpte bilen i USA for halvannet år siden, og siden da har bilen blitt plukket fra hverandre og satt sammen igjen.
- Da vi fikk den var den ganske sliten. Det var så vidt vi ble ferdige til denne festivalen, røper han.
Fortsatt ikke startet
Men om den faktisk kjører, vet han ikke ennå. Planen er å ta bilen ut for første prøvekjøring i begynnelsen i mai.
- Jeg må innrømme at jeg er litt spent. Han ene som har hjulpet meg å fikse opp bilen mener vi må ta den på bane og få testa toppfarten fortest mulig.
På papiret skal denne 1100 kilo tunge bilen ikke stanse før nåla bikker 300 km/t, og 0-100 skal gå unna på fem sekunder. Og tar man en titt på motoren, er dette troverdige tall, den er som resten av bilen en fryd for øyet. Blankpolert med 12 sylindre og 370 hestekrefter.
Motoren på tvers
- Motoren på denne bilen er ganske spesiell. Dette var en av de første bilene som hadde motor, girkasse og kardang smeltet sammen i en og samme aluminiumsenhet og plassert på tvers midt i bilen, forteller Skjøldt.
Mens han stolt viser oss sin nyeste Lambo stimler det folk til for å ta vidunderet nærmere i øyesyn. Kanskje ikke så rart, for som han selv sier:
- Etter min mening er dette århundrets supersportsbil.