For at en låt skal selge i USA, er den avhengig av å komme med på de såkalte airplaylistene som viser hvor mye låtene blir spilt på radio.
Skitne triks
Kampen om oppmerksomheten er hard, men det amerikanske promoteringsfirmaet National Music Marketing har funnet en snarvei til hitlistene, i følge Berlingske Tidende. De kjøper seg reklametid og får spilt låtene der i stedet.
- Markedet er mye større i USA, og hvis en låt stagnerer litt må man kanskje bruke litt skitne triks for å få den spilt, sier ansvarlig for radiopromotion i Sony Music Norge, Thomas Solhaug.
Kynisk
National Music Marketing har kjøpt reklametid for artister som Black Eyed Peas, Alicia Keys, Blink 182 , Lenny Kravitz og Avril Lavigne.
Sistnevnte ble på denne måten spilt opptil tre ganger oftere mellom kl. 00:00 og 06:00 på radiostasjonen WQZQ i Nashville med låta ”Don't Tell Me”, og gjorde et byks fra 12. til 9. plass på airplaylista, det vil si innen den eksklusive topp 10-lista. Dermed kommer hun til å selge flere plater.
- Jeg blir ikke akkurat sjokkert når jeg hører om dette. Det har jo forekommet i lang tid, men det er helt feil måte å få promotert en artist på, mener Solhaug.
Annerledes i Norge
I Norge viser Hit 40-lista i Dagbladet hvilke låter som blir mest spilt på radio, og Solhaug innrømmer at den er viktig for plateselskapene.
- All radiospilling er viktig. Det er jo der det begynner.
- Men hva hadde Sony Music gjort hvis et konkurrerende plateselskap hadde kjøpt reklameplass for en hel låt i Norge?
- Jeg tror ikke vi hadde gjort så mye. Hvis et annet selskap virkelig har lyst til å bruke så mye penger for å få litt radiospilling, så må de gjerne gjøre det, men jeg tror ikke de har så mye å hente på det.
Ingen henvendelser
Musikksjef i Kanal 24, Njål Berge, sier at problemstillingen er uaktuell for radiokanalen.
- Vi er jo ikke avhengig av salg, men av hva folk liker. Plateselskapene vil dessuten bare ha mulighet til å kjøpe 30 sekunders lange reklamespotter.
Berge sier at han ikke har hørt at det har kommet noen henvendelser fra plateselskapene til Kanal 24 om å få kjøpe reklameplass for hele låter.
- I så fall skal vi si fra til dere, så får dere en god sak.