Adrian Bliss, Ben Robbins og Toby Stubbs, tre filminteresserte skolekamerater, bestemte seg for å filmatisere en glemt Jules Verne-roman. Da de kom til finansieringen av prosjektet, ble fantasien satt i gang, forklarer Adrian.
– Vi tenkte at for å tjene penger, må du selge noe. Og, hva er det i filmer du kan selge?
Premierebilletter
Prosjektet har de kalt Buy a credit, og ideen er altså å selge en plass på rulleteksten. Enhver som gir penger til filmprosjektet får tittelen produsent.
I tillegg får du billett til premieren og den påfølgende festen, samt muligheten til å være statist i filmen. Men, du må være rask; Lista fryses straks pengesummen til det planlagte budsjettet er nådd. Kun de som er registrert på den fryste lista får disse fordelene.
Via Facebook, Twitter og bloggsiden deres kan alle produsentene komme med innspill til hvordan filmen skal være.
Sosiale medier
Guttene har begeistret store navn i filmverden med sin lysende idé; Whoopi Goldberg, Rowan Atkinson, Sir Ian McKellen og Jude law er bare noen av stjernene som er med på laget. Her har sosiale medier og pågangsmot spilt en stor rolle.
– Twitter var et veldig nyttig verktøy. Vi tok kontakt med både Stephen Fry og Philip Schofield der.
Jude Law hanket de inn ved sceneinngangen da skuespilleren hadde en rolle ved et teater i London.
– Vi traff ham da han spilte «Hamlet». Jeg gikk opp til ham og fortalte om ideen, og han likte den.
– Morsomt
Administrerende direktør for produsentselskaper Nordisk Film, Lars Finnland, synes de britiske guttene bak Buy A Credit er inne på noe.
– Det var en veldig morsom måte å gjøre det på, sier han.
– Du ser ikke at det kan bli en konkurranse til produksjonsselskapene i fremtiden?
– Man skal aldri si aldri, men jeg tror ikke det. Det er såpass mye penger som skal til for å finansiere film- og tv-produksjon i dag at vi nok lever godt side om side.
Om dette er starten på en ny trend innen filmfinansiering gjenstår å se, men ifølge Jude Law er dette kanskje din vei til Hollywood.