Kjensler har gjort Facebook og Taylor Swift store

Kjensla av å bli rørt gjer ting populært, viser ny forsking frå Universitetet i Oslo. Dei har gitt fenomenet namnet «kama muta», rørt av kjærleik.

Taylor Swift ser overrasket ut under en opptreden på "Good Morning America"

Taylor Swift bruker flittig brukar av det forskaren kallar 'kama muta', rørt av kjærleik.

Foto: LUCAS JACKSON / Reuters

Du har kanskje sett ein video på nettet eller høyrt ein sang som setter i gang kjensler. Du kjenner deg kanskje opprømt, får frysningar eller blir rørt. Dette er kjensler som gjer at du likar det du ser eller høyrer, og er viktig for å gjere videoen eller sangen populært.

Det er kjem fram i eit forskingsprosjekt som antropologprofessor Alan Fiske ved Universitetet i Oslo gjennomfører.

– Det er veldig lite forsking på den fysiske opplevinga, korleis kroppen opplever det og kva denne kjensla gjer med deg, seier Fiske.

Viktig for sosiale medium

Vi likar å blir rørte. Difor søker vi etter det, og deler gjerne det vi blir rørte av. Det er ein av grunnane til dei mange dyrevideoane i sosiale medium.

– Fleiralet av kattevideoar og babyvideoar blir sett av folks som ønsker å vekke denne kjensla. Det er ikkje alle som blir rørte, men det er mange som blir det, seier Fiske.

Kjensla av å bli rørt er også ei vitktig forklaring på kvifor populærkultur festar seg hos folk, seier Fiske:

– Disney, Pixar og Taylor Swift hadde ikkje eksistert utan «kama muta». Kvifor tener Taylor Swift millionar av dollar på å få tolvåringar til å kjenne seg som dei gjer?

Mitt lille land

Maria Mena

Maria Mena blei rørt då ho såg kor mykje 'Mitt lille land' betydde for folk.

Foto: Maria Pile Svåsand / NRK

Ein av videoane som har blitt brukt i forskingsprosjektet er rosehavet etter 22. juli med Maria Mena sin versjon av «Mitt lille land».

– Det er ei låt som eigenteg ikkje er så veldig trist, seier Mena. Sangen skildrar rett og slett berre mange av dei tinga vi elsker med dette landet. Og det er interessant, at når noko så grusomt som 22. juli skjer, så går vi til ei låt som skildrar kor stolte vi er over Noreg. Det blei symbolet på samhaldet som oppsto. Det blei eg også rørt av.

Tenker du på at du vil gjere folk rørt når du lagar musikk?

– Nei, men eg har ein regel. Og den regelen er at eg ikkje sluttar å forske på kvifor noko kjentes på ein viss måte før eg byrjar å gråte. Det å gjere meg sjølv rørt. Det er så morosamt korleis kroppen reagerer fysisk når det skjer, seier Mena.

Kulturstrøm

  • Ny brems for Bergen rådhus

    Rådhuset i Bergen har stått tomt siden september 2018. Bygget måtte tømmes for folk da det ble avslørt at betongsøylene i fasaden var i dårlig forfatning. Nå har Arbeidstilsynet sagt foreløpig nei til kommunens søknad om ombygning innvendig.

  • KappAhl legger ned butikker

    Den svenske kleskjeden KappAhl skal stenge 20 butikker i Norge for å spare 100 millioner svenske kroner, melder E24. Totalt har kjeden 380 butikker i Norden, Polen og Storbritannia. Av disse ligger 101 butikker i Norge. Det er ikke kjent hvilke butikker som legges ned.

  • Metallica åpner kjempearena

    Når Chase Center i San Francisco åpner 6. september er det rockebandet Metallica som står på scenen. De markerer i år 20-årsjubileum for sitt samarbeid med San Francisco symfoniorkester, som resulterte i plata S&M, og benytter nå denne anledningen til igjen å opptre sammen med orkesteret.