- Kjendisenes aksjoner mot bombingen av Afghanistan har mye å si for folks mening om krigen fordi de virker mobiliserende. Forhåpentlig ikke bare med dem som er enige med budskapet som sendes ut, men også på dem som er uenige, som da også blir oppfordret til å si sin mening.
Ingen direkte politisk effekt
Syse tror derimot ikke at kjendiseffekten har noen direkte påvirkning på Norges offisielle politikk?
- Men indirekte kan den ha det, i den forstand at den bidrar til å gjøre klarere hva som er oppfatningene i den norske opinionen og blant sentrale personer i det norske kulturliv.
Kjendiser påvirker mest
Med kjendiser i front er saken nesten sikret medieoppmerksomhet. Ifølge reklame-ekspert Trond Blindheim er kjendisene det viktigste for dannelsen av folkeopinionen
- Det er helt klart at dette vil påvirke den norske folkemening om bombingen i Afghanistan.
Blindheim er overbevist om at flere vil være mot bombingen som en følge av dette.
- Undersøkelser har vist at den form for påvirkning som opinionsledere i form av kjendiser har, er den sterkeste form for påvirkning som eksisterer.
Hege Moe Eriksen
Kulturnytt, 8. november 2001
Bearbeidet for nett av Kristin Vold