Hopp til innhold

Kinopublikum er tilbake - noen i dress og kjole

Publikumstallene på kino var bedre i mai enn på mange år. Og fansen av storfilmen Minions skiller seg ut i kinosalen.

Min Chao og lillebror Tien Chao er klare for å se den nye filmen Minions på kino.

De oppfører seg pent, pyntelig og går i dress. Kanskje har ungdommen blitt «finere».

– Vi kaster oss på TikTok-trenden «GentleMinions», utbryter Min Chao.

Brødrene på kino

Minh Chao kjøpte nye sko til lillebror Tien Chao for at de skulle likne enda mer på hverandre.

Foto: Privat

Nå ser du ikke lenger bare ungdom i hettegensere på kino, men i også dress og kjole. Og de kjøper bananer – masse bananer.

Dette er fordi de gule hjelperne i de populære filmene, kledd i blå kjeledress, elsker bananer.

Men hvorfor pynter unge seg i dress for å se filmen på kino, samtidig som de spiser bananer?

Folk i finstas Jenter i forgrunnen
Foto: Privat

Ifølge flere amerikanske nettsteder er det ingen som vet opprinnelsen bak denne trenden.

Men Vareity skriver at det kan ha noe å gjøre med at de som tar del i trenden, var små, da den første Minions-filmen kom ut i 2010. Nå fem år etter den siste filmen kler ungene, som er nå er blitt eldre, seg opp i dress som en slags hyllest til barndomsnostalgien sin.

Mer popkorn og godteri

Denne helgen så over 78.000 nordmenn Minions: Historien om Gru på kino. Og actionfylte Top Gun: Maverick har blitt sett av mer enn 400.000 rundt om i landet.

Når gikk du mest på kino?

For første gang på lenge ser det ut som at besøkstallene for kinoene er tilbake slik de var før pandemien.

– Publikum kommer oftere, og de kjøper mer godteri og popkorn enn før, sier Mathilde Eikodd, salgs og teamleder ved Colosseum kino i Oslo.

Mathilde Eikodd, salgs og teamleder ved Colosseum kino

Eikodd håper du kommer tilbake og ser en film hos dem.

Foto: Kristin Sverre Østensvik / NRK

– Det er kjempegøy endelig å få lov til å holde de store premierene og å få utenlandsbesøk. Det er akkurat sånn det skal være.

Nesten normalår

Salgstallene for mai i år er bedre for kinoene enn for mai månedene i snitt de siste fem årene før pandemien.

I mai i fjor tjente Nordisk Film Kino 400.000 kroner. Samme måned i år fikk de inn over 60 millioner kroner,

Film & Kino

Så langt i år har vi kjøpt 3.9 millioner kinobilletter. Det er rundt 80 prosent av salget i et normalår, opplyser Guttorm Petterson, administrerende direktør i Film & Kino.

Administrerende direktør i «Film & Kino» Guttorm Petterson.

Det er fortsatt ungdommen som går mest på kino, ifølge Kino og films undersøkelser.

Foto: Hanna Huglen Revheim

– Vi er veldig fornøyde med dette. Jeg tror vi til og med får enda flere seere i løpet av året, fordi vi har mange kule filmer til høsten, både utenlandske og norske, røper Petterson.

Han tror at økonomien og populariteten til norske kinoer snart er tilbake der de en gang var før pandemien.

Mindre piratkopiering

Mens kinoene måtte stenge helt eller delvis under pandemien, sendte mange av de store selskapene filmene sine rett på strømmetjenester i stedet for på kino først.

Kinoene fryktet for at publikum ikke ville vende tilbake.

Men resultatet ble heller at det kom flere piratkopierte filmer, ifølge Petterson.

– Når filmene går på kino er det ikke like lett for filmpiratene å kopiere dem som når de kommer på Netflix og andre strømmetjenester.

Dette opplevde flere av de store produsentene for film under pandemien. Nå tar de mer hensyn til kinoene og gir alle filmer lengre tid til å spilles på kino før de slippes på nettsidene som strømmer filmen.

– Blir litt barnslig

Også filmskaper Joachim Trier heier på kinoene.

Joachim Trier smiler i Cannes

Trier lagde Verdens verste menneske og er én av tre filmskapere som nylig vant Anders Jahres Kulturpris.

Foto: ERIC GAILLARD / Reuters

– Jeg har aldri møtt et barn som ikke synes det er kjempegøy å gå på kino. Når vi som voksne går på kino, så møter vi barnet i oss selv. Vi legger fra oss mobilen og blir litt drømmende og barnslige.

Kulturstrøm

  • Irakisk skodespelar saksøker britisk magasin etter bildebruk

    I det britiske magasinet Economist blir eit bilde av den irakiske skodespelaren Enas Taleb brukt som illustrasjon i ein artikkel med tittelen «Kvifor kvinner er tjukkare enn menn i den arabiske verda».

    I artikkelen argumenterer magasinet for at sosiale restriksjonar i den arabiske delen av verda gjer at kvinner held seg unna arbeid og fysisk trening.

    Taleb har no gått til søksmål mot magasinet. Ho krev økonomisk kompensasjon og at magasinet ber om orsak. Ho meiner også at bilde er blitt manipulert, skriv BBC.

    – Bildet mitt blei brukt i ein kontekst som var støytande for kvinner, seier Taleb, ifølge nyheitsbyrået AFP.

  • Disney+ forbi Netflix

    Disney-konsernets inntekter skyter i været samtidig som streamingplattformen Disney+ nå har gått forbi Netflix og trolig er verdens største.

    Disney+ fikk 14,4 millioner nye abonnenter i det siste kvartalet, mens Netflix på sin side mistet nesten 1 million abonnenter. Disney+ har nå 221 millioner abonnenter, mens Netflix har 220,7 millioner.

    Det gjør trolig Disney+ til verdens største streamingaktør.

    (©NTB)