Oslo Kino, som tidligere var kommunalt eid, men som ble kjøpt opp av Egmont i fjor, har hatt en nedgang som tilsvarer 6,14 prosent i besøkstallene, skriver Aftenposten.
– Dårligere tilbud
Osloborgerne har i år opplevd at mange større filmer ikke er blitt satt opp i hovedstaden, der Oslo Kino har en tilnærmet monopolsituasjon, etter krangel om pris mellom Oslo Kino og flere store distributører.
Les mer om konflikten: Frykter at konflikt kan gi kinodød
Blant filmene som ikke er vist som følge av dette er «Captain America–The Winter Soldier», «22 Jump Street», «Sex Tape» og den siste «Transformers»-filmen.
– Det er en uheldig situasjon for publikum at en slik konflikt får de utslagene som de nå har fått. En kan jo spørre seg om det er heldig at man har et kommersielt monopol i hovedstaden. Publikum får et dårligere tilbud, rett og slett, på de stedene hvor Oslo Kino driver, sier professor Ove Solum ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.
Godt vær
Programdirektør Christin Berg i Oslo Kino er enig i at mangelen på storfilmer er en medvirkende faktor, men tror også andre årsaker har spilt inn.
– Vi har hatt ekstremt godt vær helt fra mars. Oslofolk reiser for eksempel ut av byen i påsken, eller sitter ute og drikker øl, mye mer enn andre steder. Vi led også under godt vær i vinterferien, mener hun.
NRK.no har tidligere fortalt at kinosommeren har vært dårlig over store deler av landet. Fra 1. juni til og med 21. juli har 1.070.000 publikummere besøkt norske kinoer. Ikke siden 2005 har så få gått inn i kinomørket om sommeren.