NRK Meny
Normal

– Den proffeste festkonserten jeg har sett

Ryktene har gått i måneder foran fredagens feståpning, med bud om et teater- og konserthus helt utenom det vanlige. Og ganske riktig: Festkonserten ga smaksprøver som viste at Kilden er et unikt Kinderegg.

Kilden konserthus

Kilden teater- og konserthus åpner i Kristiansand fredag kveld. Utdrag fra Les Miserables under åpningsforestillingen.

Foto: Schrøder, Tor Erik / Scanpix

Veire

For det er ikke hverdagskost å få smake på hele tre musicals, dans, to operaer, dukketeater, et Kristiansand symfoniorkester som både rocket og ga presise klassiske fremførelser, stort kor og både lokale og internasjonale stjerner. Det hele under sikker ledelse av sjefdirigent Rolf Gupta, som også sto bak kveldens urfremføring; en usedvanlig fengende fanfare.

Maria Haukaas og Hans Marius Hoff Mittet viste seg som Norges mest lovende musicalpar i Evita, Les Miserable-utdragene var akkurat så storslagent pompøse som de skal være, mens West Side Story fristet med sprelske orkesterutdrag og friske dansere.

Dristige operavalg

Tryllefløyten og Verdis Aida er dristige operavalg som kan utfordre selv det mest erfarne operahus, og som krever enda sikrere casting av solister enn enkelte av dem vi fikk servert i går. Det tror jeg den kompetente Kilden-ledelsen nok vil sørge for, for alt dette skal settes opp i sin helhet i løpet av de tre neste årene.

Dette representerer en kunstnerisk bredde som er unik i Norge. Men det skjer altså i Kristiansand, en by som teller bare 85 000 innbyggere. Vi kan si det med Kronprinsen, som var til stede på åpningen: -Kilden er helt fantastisk.

Smelter sammen

Nøkkelen i Kilden er at institusjonene orkester, teater og opera frivillig(!) har slått seg sammen og gått under samme tak, og fått saler og arbeidsforhold hvor de kan smelte sammen til musikkteater, eller tilby separate forestillinger og konserter. Og ingen trenger å betale husleie; brukerne selv er eierne. I tillegg kommer kommunens Kulturhusdrift, hvor også eksterne aktører kan leie seg inn og tilby sine tjenester.

Dette er en konserthusmodell som jeg tror vil generere mer kunst, kreativitet og moro for publikum enn noe annet konserthus i Norge. Forutsatt at alle partene forblir så gode venner som de fremstår som ved åpningen. Det vil tiden vise.

Les også:

Frykter gnisninger i Kilden

-Frykter ikke publikumssvikt

Helene Bøksle

Den lokale kulturen gled i går fint inn i mixen, fra det lokale rockebandet ledet av Geirmund Hansen og den Spellemannominerte tradisjonssangeren Kim Andre Rysstad, til Maria Arredondo og Helene Bøksle. Sammen med lokale visehelter fremførte sistnevnte den sentimentale, men akk så vakre sørlandske båtvisen Sommarsong 93.

Innholdet sprikte egentlig i alle retninger, og kunstnerisk refleksjon ble det lite tid til. Dessverre fikk vi heller ikke testet akustikken, siden alt måtte lydforsterkes, noe som gikk ut over balansen da Truls Mørk var solist.

Grunnen til at Kilden-komplekset allikevel besto ild-dåpen, skyldtes regien fra Kilden-direktør Bentein Baardson, som nok var noe av det proffeste jeg har sett på et norsk konsertsted. Dette var en åpning som lovet godt for fremtiden!