Stadig flere betaler regningene sine over Internett, og nettbanken er en kjempeflott sak i følge bankene. De er åpne hele døgnet rundt, og de er billigere å bruke enn om du tar sparkstøttingen over fjellet til nærmeste bankfilial.
Unødvendig vanskelig
Hvorfor er KID-nummerene så vanvittig langt og uforståelig, spør reporter Øyvind Wik. Foto: Per Kristian Johansen, NRK
Selv om banktjenester på Internett er svært praktisk for mange, har nettbanken også sine negative sider, hevder reporter Øyvind Wik. Han har sett seg lei på hele nettbanken, og mener bankene gjør det unødvendig vanskelig for ham.
- For å betale ei regning må du ha ei datamaskin, du må ha ei tilkobling til Internett og dessuten må du vite hvordan alt virker, forteller Øyvind.
Øyvind har ingen problemer med å koble seg på Internett, men allikevel har han betalingsvansker:
- På giroblanketten står det en lang rekke med tall, dobbelt så langt som et kontonummer. Skrifta er knøttliten, men vil du betale regninger på Internett må du skrive av dette nummeret, forteller han.
- 80013000..., nei, hvor mange nuller var det 1,2,3, 4, 5 nuller og et femtall..? 18-null-null-null–75...? Nummeret er skrekkelig langt – og vanskelig å følge med fingeren. I tillegg har hver regning forskjellig KID-nummer, sier Øyvind og rister på hodet.
Hvorfor er det slik?
Stadig flere betaler regningene sine over Internett. Foto: Per Kristian Johansen, NRK
Marianne Arveng i Bankenes Betalingssentral forteller at flere bedrifter har ulike systemer for å identifisere innbetalingene, og KID-nummeret er et nummer for kundeidentifisering.
- KID-nummeret genereres i det enkelte regnskapssystem. Da man gikk over fra manuelle systemer med manuell registrering av innbetaling til maskinell og automatisk registrering ønsket man å ha slike nummer.
- Da bedriftene bestemte seg for å innføre KID-nummer var dette bare en identifikator som var skrevet på blanketten, og som vi ikke gjorde annet med enn å få stemplet i banken, forteller Arveng.
Men dette har endret seg siden den gang. Nå betaler mange regningene sine over nettbank eller telefonbank, og går sjeldent i banken for å betale regninger.
Reporter Øyvind Wik undrer seg fortsatt over hvorfor KID-nummeret må være så langt. Marianne Arveng forteller at de kan være både lange og korte.
- Noen har korte KID-nummer. Det avhenger av den enkelte bedrifts system. De lengste kan være inntil 25 siffer. Det er fordi bedriften skal registrere både navnet ditt og hva du faktisk betaler. De vil vite hva slags type innbetaling du gjør og for hvilken periode. Da kan bedriften bruke KID-nummeret til å bygge opp de forskjellige typer informasjon regnskapssystemet trenger for å registrere innbetalingen, forklarer Arveng.
Å betale regninger på Internett kan gi hodebry for de fleste. Illustrasjonsfoto: Per Kristian Johansen, NRK
Ikke fornøyd
Øyvind Wik er fortsatt ikke fornøyd med de lange KID-nummerene, og lurer på om det er mulig å forandre på KID-nummerene slik at vi kan få færre tall og forholde seg til.
- Det er stadig oppfordring om at de som utvikler systemene skal lage KID-nummerene så korte som mulig.
Marianne Arveng har en løsning til Øyvind slik at han kan unngå KID-nummeret:
- Velger du en av de automatiske betalingstjenestene som avtale-giro eller e-faktura unngår du å ha noe med KID-nummerene å gjøre, for da vil KID være ferdig utfylt fra systemets side, forteller hun.
<_h2dc3a5_rlig>
Øyvind synes det er merkelig at det er vi forbrukerne som må ty til stadig nye løsninger når det er de gammeldagse regnskapssystemene rundt i bedriftene som lager de lange og upraktiske tallene.
- Det høres jo unektelig ut som dårlig service! Forstå det den som kan, sier han.
Klikk på linken i Lyd- og bildeboksen over for å høre reporter Øyvind Wik.
Norgesglasset NRK P1 11.01.05