NRK Meny
Normal

Kate Bush hylles for sitt comeback

Den britiske popdivaen får tommel opp for sin første konsert på 35 år.

Kate Bush

COMEBACK: Tirsdag kveld sparket Kate Bush i gang sine 22 «Before The Dawn»-konserter på Hammersmith Apollo i London.

Foto: Ken McKay / Ap

I går kveld var Kate Bush (56) tilbake på en scene for første gang på en mannsalder. Det har vært knyttet enorme forventninger til hennes 22 konserter på Hammersmith Apollo i London.

Egentlig kunne hun bare gått på scenen og blåst i et instrument, det hadde vært nok for fansen.

Espen Aas

De 80.000 billettene til konserten i Hammersmith Apollo ble utsolgt på 15 minutter etter at de ble lagt ut for salg.

Ambisiøst

Kritikere skriver at dette var en av de mest ambisiøse popkonsertene gjennom tidene. Konserten bød på alt fra kanonrøyk, skuespillere utkledd som fisker og en helikopterredning.

Showet varte i nesten to timer, og etter å ha tatt for seg noen av sine mest kjente låter, som «Hounds of Love» og «Running Up That Hill», gikk hun løs på to separate suiter/avdelinger.

Kate Bush

Det eksisterer få bilder av Kate Bush, og hun har levd et svært tilbaketrukket liv.

Foto: Promo

Hun begynte med side to av sin mest kjente plate, «Hounds of Love», fra 1985, og fortsatte med andre halvpart av hennes plate «Aerial» fra 2005, før ekstranumrene (se settlista til høyre).

– Originalt og rørende

Ingen «Wuthering Heights», med andre, ord, men kritikerne skryter voldsomt av konsertene:

– Det er imponerende, og utvilsomt det mest ambisiøse og rørende teatralske konserten man har sett på en britisk scene, skriver Andy Gill i The Independent.

Simon Cosyns i The Sun skriver at «en av våre største, mest originale og betydningsfulle popstjerner, kom tilbake i triumf».

The Guardian gir full pott, og trekker fram at Bush har selvtillit nok til å ikke spille noe fra de fire første platene, som gjorde henne berømt.

The Telegraph er i hovedgrad positiv, men mener at noen deler av showet var like spennende som å se maling tørke.

Laster Twitter-innhold

– En reise i fantasien

Espen Aas, NRKs korrespondent i Storbritannia, forteller at forventningene har vært helt enorme og aviser har vært fylt i flere dager med Kate Bush-stoff.

Han forteller at flere medier hadde live-anmeldelser underveis under konserten i går, samtidig som det ble twitret kontinuerlig.

– Siden nyheten kom om at hun skulle stå på samme scene som hun sist sto på i 1979, har nesten ikke folk trodd det. BBC har blant annet hatt en helaften om bare Kate Bush. Man vet så lite om henne, og hun lever et svært tilbaketrukket liv. Det finnes knapt bilder av henne, bortsett fra platecover og noen promobilder, forklarer han.

Espen Aas i Glasgow

Espen Aas, NRKs korrespondent i Storbritannia, forteller om et fornøyd pressekorps etter gårsdagens konsert.

Foto: NRK

Han forteller at britiske aviser snakker om et fantastisk comback og bruker en rekke bibelske referanser. De har latt seg imponere av scenograf og det vanvittige showet.

– Egentlig kunne hun bare gått på scenen og blåst i et instrument, det hadde vært nok for fansen, men i stedet så fikk fansen så mye, mye mer. Dette ble en reise i fantasien med alt fra video, fabel, hav. Bush er svært nøye med alt hun gjør. For å referere til dagens The Sun, så står det kun «Wow, wow, wow, wow».

Her hjemme har anmeldelsene vært litt mer dempet. VG gir konserten en firer og sier at konserten var vilt variabel.

Aftenposten skriver at det går fra magi til svada til magi igjen, da Kate Bush inntok scenen etter 35 år. Også de gir en firer.

Begge avisene trekker frem at starten var svak, mens det tok seg opp utover i konserten.

Kulturstrøm

  • – Kulturpolitikken må styrke folk

    – Politikken bør fremme den demokratiske samtalen ved å styrke evne og vilje hos befolkningen til å finne og fortolke informasjon og forstå ytringer, slår en studie av kulturens rolle i Norge fast. Studien er gjort for Kulturdepartementet, og skal gi innspill til mulige endringer i kulturpolitikken.Det vises til flere trender som man venter kommer til å påvirke hvordan kulturen påvirker samfunnet i årene som kommer. Les hele rapporten her.

  • – Kulturutbytte, men ikke i penger

    Norges utbytte av programmet som har kostet Norge nærmere 167 millioner kroner de siste tre årene er vanskelig å måle i kroner og øre, men programmet er likevel verdifullt, skriver Kulturdepartementet. De har fått evaluert Norges deltakelse i EU-programmet «Kreativt Europa». Programmet gir norske aktører innen TV, film, kunst og kultur muligheter til å samarbeide internasjonalt og til å nå ut til et større europeisk publikum. Les hele rapporten her.