NRK Meny
Normal

Karsten og Petra har omsatt for minst 200 millioner kroner

Karsten og Petra har blitt en gullgruve for forlag, produksjonsselskap og forfattere. At barnebøkene er populære hjelper på filmfinansieringen, men fører også til mindre nyskapning innen sjangeren, sier produsent.

Karsten og Petras vidunderlige jul

KARSTEN OG PETRA SELGER BRA: Nora Amundsen og Elias Søvold Simonsen spiller Petra og Karsten i spillefilmene. 590.000 barn og voksne har hittil sett de tre filmene. Dobbelt så mange har lest bøkene. Det gir klingende mynt i kassa.

Foto: Cinenord & SF Norge AS

I skrivende stund har over 590.000 barn og voksne sett de tre filmene om bestevennene Karsten og Petra og kosedyrene deres, mens bøkene av Tor Åge Bringsværd og Anne G. Holt har et opplag på over 1,2 millioner.

I tillegg opplyser filmdistributøren SF-Norge at det har blitt solgt omtrent 155.000 eksemplarer av filmene og tv-serien på DVD og blu-ray.

Forsiktig regnet betyr det at Karsten og Petra-universet har omsatt for minst 200 millioner kroner, og det uten salgstall fra leketøy, CD-er og digitalt salg av bøker og filmer.

Svært effektiv markedsføring

Bendik Samuelsen.

ETABLERT SUKSESSFORMEL: Professor i markedsføring, Bendik Samuelsen, tror antallet bøker har gitt resten av Karsten og Petra-universet et lukrativt fundament.

Foto: Nicolas Tourrenc/BI

Første bok i serien kom i 1992. Totalt har Bringsværd og Holt laget 30 bøker om livet til de to bestevennene, som omhandler alt fra bursdagsfeiring, barnehagestart og sykehusbesøk til julefeiring, sydentur og teaterbesøk.

Professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Bendik Samuelsen, tror antallet bøker har gitt resten av Karsten og Petra-universet et lukrativt fundament.

– Bøkene har etablert karakterer og historier som er forutsigbart og godt for barna, men også for foreldrene. Dermed har de kunnet fortelle historiene på andre plattformer.

Samuelsen mener dette er etablert suksessformel, og peker blant annet på Astrid Lindgren, Mummitrollet og historiene om den norske redningsskøyta Elias.

Trygge og gode, ikke hippe og moderne

Anne G. Holt har illustrert billedbøkene fra første utgivelse i 1992, da telefonene var tilknyttet en vegg med snurreledning, og til i dag. Da hun og forfatter Tor Åge Bringsværd satte i gang med prosjektet hadde de ikke sett for seg at det skulle bli en så stor suksess.

Anne G. Holt

KLYPER SEG I ARMEN: Illustratør Anne G. Holt hadde aldri forestilt seg at bøkene skulle selge i over 20 år. De gir seg ikke ennå, neste år kommer nok en bok om Karsten og Petra.

Foto: Jarl Nymo / NRK

– Vi klyper oss selv i armen noen ganger. Det er et lite eventyr. Jeg ville at bøkene skulle vare, men trodde det skulle ta slutt etter noen år. Nå ser det ut til å bare fortsette, sier hun.

Holt forteller at planen, allerede for 23 år siden, var at bøkene skulle leve lenge. De skulle ikke være hippe og moderne, men først og fremst noe trygt og godt for alle små barn som ligger i sengen sin og vil ha en godnatthistorie.

Hun tror nettopp det, at bøkenes trygge og hverdagslige handling har gjort at både de, og nå filmene, har blitt populære.

– Det er bøker man kan bruke praktisk i hverdagen, om man skal reise på sydentur eller til tannlegen. Den første boka handler om at Karsten skal begynne i barnehagen. Den selger fortsatt snart 23 år etter. Det kommer jo hele tiden nye barn.

Hjelper finansieringen at merkevaren er kjent

Produksjonsselskapet Cinenord har produsert både filmene og TV-serien om Karsten og Petra. Produsent Silje Hopland Eik mener salgstallene vitner om at norske familier ønsker seg kvalitetsfilmer og serier på norsk.

– Dette er en motvekt til all den amerikanske kulturen vi forer ungene våre med, et norsk økologisk filmalternativ kan du si. Det er det vi prøver å få til, sier hun og ler.

– Var det viktig for dere at bøkene var kjente og populære før dere satte i gang?

– Ja. De som finansierer filmene ønsker å gjøre det basert på en eksisterende bok eller kjent merkevare. Det hjelper finansieringsmessig at merkevaren er kjent fra før.

Smilende kvinne med en bukett blomster i armene

SKULE GJERNE VÆRT MER ORIGINAL: Produsent Silje Hopland Eik er stolt over hva de har fått til i Karsten og Petra-universet, men oppfordrer samtidig de som finansierer film til å støtte mer original barnefilm i årene som kommer.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

– Fører dette til at man safer litt i stedet for å være mer nyskapende når det kommer til barnefilm?

– Helt klart og det er veldig dumt. Vi skulle ønske at vi kunne være mer nyskapende og lage originalt materiale, men som filmprodusent i Norge i dag så ser vi at de som investerer i film vil ha kjente merkevarer, slik at de vet på forhånd hvordan det vil gå. Det er ikke så mye risikovilje ute og går, sier Eik og oppfordrer Norsk filminstitutt og andre som finansierer film om å støtte litt mer original barnefilm i årene som kommer.

Flere bøker på veg

Anne G. Holt og Tor Åge Bringsværd er allerede i gang med neste bok.

– Det er bøkene som står vårt hjerte nærmest. Planen vår er å lage bøker hvert år, og vi slutter ikke å lage bøker selv om filmene går så det suser på kino, sier Anne G. Holt og avslører at neste bok handler om bestevennene på teater.

Les NRKs anmeldelser av de tre filmene her: