Hopp til innhold

Karpe Diem og Oslo Ess satser i utelivsbransjen

Flere norske artister kjøper og eier utesteder i tillegg til å spille musikk.

Åsmund Lande

IKKE BARE MUSIKER: Åsmund Lande, vokalist og gitarist i Oslo Ess, i baren på utestedet Postkontoret på Tøyen i Oslo der bandet er inne på eiersiden.

Foto: NRK

Artister som Karpe Diem og Oslo Ess nøyer seg ikke med på opptre på utesteder, nå vil de eie dem også.

– Dette er et gammelt postkontor som ble lagt ned. Her var rett og slett pengene lagret før, sier vokalist og gitarist i Oslo Ess, Åsmund Lande, og viser fram utestedet «Postkontoret» i Oslo.

Han og resten av bandet har i alt startet tre utesteder. I tillegg til Postkontoret eier de «Papirhuset» i Drammen og «Human Mote» i Oslo.

– Det er veldig rock`n roll og helt sikkert en bra investering, men først og fremst en utrolig kul ting å gjøre som band og kameratgjeng.

Mer forutsigbart

Oslo Ess føyer seg i rekken norske artister som har blitt utestedseiere de siste årene.

Karpe Diem

DRIVER UTESTED: Karpe Diem med Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Rashmikant Patel driver utestedet Gamle Skobutikken i Oslo.

Foto: Ingrid Nordbye-Antonsen

Her er noen andre:

  • Karpe Diem eier «Gamle Skobutikken» i Oslo
  • Alex Kloster-Jensen, som blant annet har spilt med Madrugada, eier «Rouleur» i Oslo
  • Vågard Unstad fra A-laget eier «Klubbkok» i Bergen
  • Fredrik Saroea fra Datarock er eier av «Lysverket» i Bergen
  • Jørn Hoel er medeier av «Mathallen» i Tromsø

– Man er jo ikke alltid aktuell med skive eller er ute og spiller, så da er dette en fin måte å spe på litt, forklarer Lande.

Jørn Hoel

MATHALLEN I TROMSØ: Jørn Hoel er en av medeierne av Mathallen i Tromsø.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Plateselskapsveteran Jørn Dalchow har skrevet bok om de forretningsmessige sidene ved artistlivet. Han synes det er forståelig at artister velger utelivsbransjen for investeringer.

– Om de ønsker å gjøre annet enn bare å jobbe direkte med musikk, er utelivsbransjen et naturlig sted for mange artister. Dette er en bransje hvor de har mange kontakter.

– Artistene er smartere enn før

Dalschow tror den norske utelivsbransjen er for usikker til å tiltrekke seg veldig mange flere artist-investorer framover.

Jørn Dalchow i plateselskapet daWorks

VETERAN: Plateselskapsveteran Jørn Dalchow har skrevet bok om de forretningsmessige sidene av artistlivet.

Foto: NRK

Han setter rekken med artister i utelivsbransjen i sammenheng med en annen utvikling han mener å se: Artister er blitt mye mer fornuftig enn tidligere når det gjelder å investere pengene sine.

– Det har noe med at vi har hatt mange magre år i bransjen, og for mange er det fortsatt magert. Det betyr at når man først er heldig, og oppnår suksess, ser man at det er nødvendig å spare også til de årene man kanskje ikke har plateutgivelser eller en stor turné på gang.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober