Karpe Diem og Oslo Ess satser i utelivsbransjen

Flere norske artister kjøper og eier utesteder i tillegg til å spille musikk.

Åsmund Lande

IKKE BARE MUSIKER: Åsmund Lande, vokalist og gitarist i Oslo Ess, i baren på utestedet Postkontoret på Tøyen i Oslo der bandet er inne på eiersiden.

Foto: NRK

Artister som Karpe Diem og Oslo Ess nøyer seg ikke med på opptre på utesteder, nå vil de eie dem også.

– Dette er et gammelt postkontor som ble lagt ned. Her var rett og slett pengene lagret før, sier vokalist og gitarist i Oslo Ess, Åsmund Lande, og viser fram utestedet «Postkontoret» i Oslo.

Han og resten av bandet har i alt startet tre utesteder. I tillegg til Postkontoret eier de «Papirhuset» i Drammen og «Human Mote» i Oslo.

– Det er veldig rock`n roll og helt sikkert en bra investering, men først og fremst en utrolig kul ting å gjøre som band og kameratgjeng.

Mer forutsigbart

Oslo Ess føyer seg i rekken norske artister som har blitt utestedseiere de siste årene.

Karpe Diem

DRIVER UTESTED: Karpe Diem med Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid og Chirag Rashmikant Patel driver utestedet Gamle Skobutikken i Oslo.

Foto: Ingrid Nordbye-Antonsen

Her er noen andre:

  • Karpe Diem eier «Gamle Skobutikken» i Oslo
  • Alex Kloster-Jensen, som blant annet har spilt med Madrugada, eier «Rouleur» i Oslo
  • Vågard Unstad fra A-laget eier «Klubbkok» i Bergen
  • Fredrik Saroea fra Datarock er eier av «Lysverket» i Bergen
  • Jørn Hoel er medeier av «Mathallen» i Tromsø

– Man er jo ikke alltid aktuell med skive eller er ute og spiller, så da er dette en fin måte å spe på litt, forklarer Lande.

Jørn Hoel

MATHALLEN I TROMSØ: Jørn Hoel er en av medeierne av Mathallen i Tromsø.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Plateselskapsveteran Jørn Dalchow har skrevet bok om de forretningsmessige sidene ved artistlivet. Han synes det er forståelig at artister velger utelivsbransjen for investeringer.

– Om de ønsker å gjøre annet enn bare å jobbe direkte med musikk, er utelivsbransjen et naturlig sted for mange artister. Dette er en bransje hvor de har mange kontakter.

– Artistene er smartere enn før

Dalschow tror den norske utelivsbransjen er for usikker til å tiltrekke seg veldig mange flere artist-investorer framover.

Jørn Dalchow i plateselskapet daWorks

VETERAN: Plateselskapsveteran Jørn Dalchow har skrevet bok om de forretningsmessige sidene av artistlivet.

Foto: NRK

Han setter rekken med artister i utelivsbransjen i sammenheng med en annen utvikling han mener å se: Artister er blitt mye mer fornuftig enn tidligere når det gjelder å investere pengene sine.

– Det har noe med at vi har hatt mange magre år i bransjen, og for mange er det fortsatt magert. Det betyr at når man først er heldig, og oppnår suksess, ser man at det er nødvendig å spare også til de årene man kanskje ikke har plateutgivelser eller en stor turné på gang.

Kulturstrøm

  • Pippi for jenter på flukt

    Når Pippi Langstrømpe fyller 75 år i 2020 blir hun en del av Redd Barnas program «Girls on the Move», som skal sikre at barns rettigheter respekteres. Astrid Lindgren Company ønsker å bidra til arbeidet for barn som er på flukt, står det i en pressemelding. Boka «Pippi Langstrømpe» kom ut i 1945.

    Pippi Långstrump
    Foto: NTB scanpix
  • Kleskjede innfører utleie

    Den svenske såkalte hight street-kjeden Gina Tricot innfører utleie av klær. Med «Rent Your Party Outfit» skal kundene kunne leie antrekk fra kleskjeden i et par dager før de returnerer det, skriver Melk & Honning. Pilotprosjektet skjer først i Gøteborg.

  • Lager kunst av plastsøppel

    Gatekunstneren Bordallo 2 fra Portugal har blant annet brukt gamle søppeldunker og fiskegarn for å pynte en vegg i Kristiansand sentrum.