Hopp til innhold

NORSKjazz.no

Med konserter i Balestrand, Oslo og Bergen lanserer saksofonisten Karl Seglem sin nye CD NORSKjazz.no. En pirrende tittel, men lever musikken opp til den?

Karl Seglem
Foto: Åsmund Holien Mo

Intervju med Karl Seglem

CD-anm Karl Seglem - NORSKjazz.no

Etter 25 aktive musikerår med like mange plateutgivelser legger nå Karl Seglem bukkehornet på hylla og går tilbake til sitt utgangspunkt: Klassisk jazzkvartett med tenorsax, piano, bass og trommer. I allianse med de unge musikerne i Eple Trio vil Seglem virkeliggjøre sine ideer om en ”jazzmusikk der melodi, harmonikk, improvisasjon, rytme og form er bygd på andre røter, andre tradisjonar enn dei nordamerikanske”, som han skriver. ”Høyrleggjera at den musikken eg er opphavsmann til gjennom å ha sysla med norsk folkemusikk mykje av tida, også fungerar i dette formatet.”

Flott ambisjon

En flott ambisjon med en tidsriktig, artig tittel på prosjektet: Norskjazz.no. Så vi er klare. Men forvirres allerede i første nummer, som er en portugisisk melodi. Himla vakker, men spilt helt uten improvisasjon – og altså verken norsk eller jazz.

Seglem følger opp med en norsk folketone og fem egne komposisjoner. Han spiller med stor vibrato, og ganske vakkert, selv om det ikke alltid låter helt kontrollert i saksofonens høyeste register. Der er Seglem mye og ofte, uten at musikken av den grunn når de store høyder.

Langsommelig

Forklaringen er kanskje mangel på kontraster. Arrangementene er stort sett skodd over samme lest, samtlige beveger seg i et langsommelig sørgemarsj-tempo, oftest mollstemt, og det svinger aldri. Dermed kansellerer stykkene hverandre, det skjer rett og slett for lite – også harmonisk. Dette er jo merkelig, men forståelig. For selv om Karl Seglem spiller letende og lyttende, høres det at han har vært lenge i sitt eget folkemusikk-land. Han er rett og slett ikke a jour med hva som forventes i 2009 av en CD med tittel NORSKjazz.no. For så temperamentsløst stillestående er faktisk ikke norsk jazz.

Plateomslaget er nydelig, teksten velskreven og interessant på nynorsk, engelsk og tysk, selv om det er tre ganger tre skrivefeil i Seglems navngitte norske saksofonist-kolleger og læremestere.

Karl Seglem – NORSKjazz.no

Ozella OZ025CD

  • Karl Seglem, tenorsax
  • Andreas Ulvo, piano
  • Sigurd Holde, bass
  • Jonas Howden Sjøvaag, trommer

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober