NRK Meny
Normal

Kamp om Munch

Det har brutt ut kamp mellom de største selgerne av Edvard Munchs kunst etter at en Munch-gallerist rykket inn helsides selvskryt i norske finansaviser.

Dagen derpå

Konkurrentene kaller annonsen både sjikanøs og løgnaktig.

Etter champagnen

"Hva gjør Munch-selgerne når champagnen er drukket opp?" Dette spørsmålet stilte kunsthandler Kaare Berntsen i en annonse over to helsider i Dagens Næringsliv i helgen - ledsaget av Munchs maleri "Dagen derpå".

Galleristen forteller i annonsen at det er de som har markedets høyeste kompetanse på Edvard Munch. Det har satt sinnene i kok hos flere av konkurrentene, ikke minst hos daglig leder hos Grev Wedels plass auksjoner, Hans Richard Elgheim.

- Den er sjikanøs og løgnaktig, og representerer først og fremst et lavmål for primitiv markedsføring. Man går ut med et sirkusspråk og påstår at man er størst og best og har solgt flest verker, noe som ikke engang kan dokumenteres.

Elgheim kaller det et hamskifte for galleri Kaare Berntsen, som han tror mange til nå har oppfattet som både lavmælt og dannet.

- Overrasket

Gallerileder Ina Johannessen hos Kaare Berntsen er overrasket over de sterke reaksjonene.

- At annonsen ville vekke oppmerksomhet, det hadde vi både trodd og håpet. Men at den skulle oppleves så provoserende, det hadde vi ærlig talt ikke forventet.

Johannessen sier årsaken til at de valgte å rykke inn annonsen er at de den senere tiden har fått mange henvendelser fra publikum som har reagert på det de oppfatter som en useriøs dekning av kunstmarkedet, der det å sette nye salgsrekorder synes viktigere enn den varen de faktisk handler med.

- Det ville vi prøve å gjøre noe med, så kan man da heller senere diskutere formen og måten det ble gjort på.

Debatten gikk friskt i Kulturnytt på NRK P2 tirsdag morgen.

Lyd: Hør hele debatten her!

Hans Richard Elgheim og Madonna
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Hard konkurranse

Høyskolelektor ved Oslo markedshøyskole, Karl-Fredrik Tangen, tror annonsene er et uttrykk for den hverdagen som rår blant galleristene.

- Nå har det blitt hardere konkurranse om å få lov til å selge Munch.

Tangen mener man må ha friskt i minne høstens store sak om konkurrenten Blomquists champagnebrusende feiring av det de trodde var en ny Munch-rekord. Han tror annonsen viser at Kaare Berntsen her forsøker å distansere seg noe fra hovedkonkurrenten, og framstå som mer seriøse og bokstavelig talt mer edruelige enn sine konkurrenter.

- Neppe virkningsfullt

Men Tangen er ikke spesielt optimistisk på vegne av Kaare Berntsens forsøk på å gjøre Munch mer eksklusiv. Han tror både kjøpere og selgere fortsatt vil velge hard cash framfor kulturell kapital.

- Jeg tror det brutale i dette er at den som selger Munch vil ha mest mulig økonomisk utbytte av det. Jeg tror ikke dette vil få veldig mange til å velge Kaare Berntsen, mener han.