Hopp til innhold

Militærjunta frykter Oscar

Myndighetene i Burma har lagt ned forbud mot all omtale av kategorien «beste dokumentarfilm» i forbindelse med årets Oscar-utdeling.

Dokumentar: Burma VJ

I 2007 demonstrerte burmesiske munker mot landets myndigheter. Myndighetene forsøkte å hindre nyheten i å spre seg.

Foto: Magic Hour Films / NRK

Årsak: Den dansk-norskproduserte filmen «Burma VJ» er nominert i kategorien. Skulle filmen gå hen og vinne, kan det føre til mer oppmerksomhet om forholdene i det lukkede landet rundt om i verden.

«Burma VJ» handler om medarbeiderne til den Oslo-baserte radio- og TV-kanalen Democratic Voice of Burma som gjennom skjulte opptak, dokumenterte de burmesiske munkenes opprør mot militærjuntaen i 2007.

I Los Angeles sitter filmens norske produsent. Torstein Nybø har vært i byen den siste uken for å vise fram den regimekritiske filmen foran Oscar-showet natt til mandag norsk tid.

– Det har vært veldig morsomt å se at filmen blir tatt veldig godt imot. Det er mye i avisene og vi får veldig god tilbakemelding, forteller Nybø som mener filmen har en «fair sjanse» til å vinne Oscar.

Totalforbud

Torstein Nybø

Produsent Torstein Nybø er nå på plass i Los Angeles foran årets Oscar-utdeling.

Foto: Marit Hverven / NRK

Om filmen vinner, så vil det ikke bli nevnt i offisielle nyhetssendinger i Burma. For ifølge nettopp Democratic Voice of Burma har myndighetene i landet lagt ned totalforbud mot å rapportere fra utdelingen av Oscar til «beste dokumentarfilm».

– I år har juntaen lagt ned totalforbud mot å rapportere fra deler av utdelingen, og det er et paradoks siden utdelingen alltid har vært morsom underholdning også for det burmesiske folket, sier Nybø.

Selv om dokumentarfilmkategorien sjelden stjeler de største overskriftene i forbindelse med Oscar-utdelingen, tror han en eventuell pris ikke bare vil bety mye for filmmiljøet i Norge, men også for folket i Burma.

– Vi merker at publikum i Burma som har sett filmen, blir inspirert og ser at situasjonen deres ikke er glemt. Samtidig får videojournalistene som har stått for mesteparten av filmingen, se at arbeidet deres virkelig når ut.

Fra filmen Burma VJ

Scene fra «Burma VJ». Filmen er regissert av den danske regissøren Anders Østergaard. Det meste av filmklippene er filmet av burmesiske videojournalister.

Foto: Mediamente

– Norsk kanal ekstremt viktig

Også generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty International Norge tror at juntaens motstand mot filmen, kan være en inspirasjon for den burmesiske opposisjonen.

Samtidig tror han at en Oscar kan føre til et enda mer paranoid regime og en farligere situasjon for de journalistene som er inne i landet.

– Men den prisen vet jeg de er villige til å betale fordi dette betyr så mye for dem, sier Egenæs.

Ifølge ham er det nye forbudet ikke ulikt den situasjonen som «Burma VJ» dokumenterte i 2007. Også den gangen ble pressen nektet å dekke det som skjedde i landet.

– Dette er på en måte baksiden av den samme medaljen. Militærjuntaen vil ikke slippe informasjon ut av landet, og de vil heller ikke ha informasjon inn. Nettopp derfor er Democratic Voice of Burma så ekstremt viktig, sier Egenæs.

Jungeltelegraf

NRKs Asia-korrespondent Ole Torp bekrefter at den Oslo-baserte kanalen er viktig for landets hardt prøvede befolkning.

– Democratic Voice of Burma er på en måte livlinjen inn og ut av Burma. Vi vet at det er svært mange som ser og hører på kanalen, selv om vi ikke vet akkurat antallet. Opplysningene kanalen bringer inn i landet, sprer seg videre via jungeltelegrafen.

Torp kaller juntaens forbud mot å rapportere fra utdelingen av «beste dokumentarfilm» for fåfengt.

– I Burma som i andre harde diktaturer, går jungeltelegrafen, og den er vanskelig å stoppe tross et meget godt utbygd angivernett.

Fra filmen Burma VJ

«Burma VJ» gir en følelse av å være tilstede under demonstrasjonene i 2007, forteller Torstein Nybø, filmens norske produsent.

Foto: Mediamente

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kulturstrøm

  • Nynorsk litteraturpris til Edvard Hoem

    Edvard Hoem er tildelt Nynorsk litteraturpris 2023 for boka Husjomfru.

    Prisen er på 50 000 kroner og blir tildelt på landsmøtet til Noregs Mållag i helga.

    Litteraturprisen er blitt delt ut sidan 1982, og saman med mållaget er det Det Norske Samlaget og Det Norske Teatret som står bak prisen.

    Husjomfru av Edvard Hoem
  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh