Normal

Jule-TV og medieåret 2008

Julaften og TV henger sammen, og NRK dominerer. Og Kurers mediepratere oppsummerer medieåret 2008.

Hør Kurer 121: Jule-TV og Medieåret 2008

I dette programmet møter du først NRKs forskningsleder Kristian Tolonen og tradisjonsbundne trøndere, som alle snakker om TV-tradisjoner på julaften.

Medieprat om medieåret

Kurers mediepratere starter også oppsummeringa av medieåret 2008, og fortsetter i de neste to programmene. Denne gangen tar de for seg lokalradiostriden, Radio Norges suksess og eierskapsstrukturer i norske medier.

Mediepraterne er: Tanja Storsul, førsteamanuensis ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Per Arne Kalbakk, direktør for den nye Marienlystdivisjonen i NRK og Gunnar Flikke, tidligere sjefredaktør i Adresseavisen.

Kurer NRK P2

Kulturstrøm

  • Michael Kors kjøper Versace

    Den amerikanske designeren Michael Kors kjøper det italienske motehuset Gianni Versace for 17,5 milliarder kroner. Prisen for oppkjøpet er 1,83 milliarder euro eller 2,12 milliarder dollar.

  • Oppretter kvensk filmfestival

    Nordnorsk filmsenter ønsker å opprette en filmfestival for kvenskspråklige. Den kvenske filmregissøren Anstein Mikkelsen skal fronte festivalen. Målet er å vise filmer med kvensk tematikk til et større publikum, melder filmsenteret.

  • Tilbakegang for papiraviser

    Papiravisene har en tilbakegang på 7,7 prosent sammenlignet med første halvår i fjor, viser tallene fra Mediebedriftenes Landsforening. Ti papiraviser har fått flere lesere, mens 78 aviser har fått færre. Klassekampen har fått flest nye lesere.

    Papiraviser
    Foto: Kristin Granbo / NRK