Journalist innrømmer sitatjuks og plagiat

Sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, går i dag ut og beklager etter at hovedsaken i lørdagens DN Magasinet inneholder juks og plagiat. – Vi beklager sterkt, sier Djuve.

Dagens Næringsliv Klagemuren

KLAGEMUREN: Det er denne artikkelen, «Klagemuren», som stod i DN Magasinet på lørdag som er plagiert og inneholder sitater og personer journalistene ikke har snakket med.

Foto: Magnus Lutnæs Aas / NRK

Hovedsaken i DN Magasinet på lørdag, med tittelen «Klagemuren», handlet om servicearbeidernes møter med kunder.

Reportasjen «Klagemuren» lå lenge lesbar på nett, men har blitt fjernet.

Amund Djuve

BEKLAGER: Sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, beklager i dag at avisen ga ut en sak som inneholdt plagiat.

Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

I går kom det frem at saken inneholder en rekke sitater og personer som slett ikke ble intervjuet av avisen. Flere av sitatene er nemlig hentet uten noe form for henvisning fra en fem år gammel artikkel i The New Yorker, kalt «Standing By».

Sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, la i dag ut en melding på avisens hjemmeside der han beklager hendelsen.

«– I artikkelen «Klagemuren» som ble publisert i DN Magasinet lørdag 25. juli, er flere beskrivelser og sitater tilsynelatende innhentet av DNs reporter i virkeligheten hentet fra en artikkel i magasinet The New Yorker uten at vi har oppgitt magasinet som kilde. En slik fremgangsmåte er selvsagt i strid med våre retningslinjer, og vi beklager sterkt det inntrufne. Den opprinnelige artikkelen er fjernet fra nett.», skriver Djuve.

Innrømmer plagiat

Til Medier24 sier Djuve av en av reporterne som skrev saken har innrømmet at han hentet flere sitater fra The New Yorker.

– Den ene av de to reporterne som skrev saken har innrømmet at flere sitater er hentet direkte fra The New Yorker, uten at kilden er oppgitt. Dette er selvfølgelig uakseptabelt, i strid med alle retningslinjer, og noe Dagens Næringsliv tar svært alvorlig, sier han til nettstedet.

Reportasjen er skrevet av Daniel G. Butenschøn og Anne Flæte. Det skal være Butenschøn som har innrømmet plagiatet.

– Journalisten som har gjort dette, sa tidligere i sommer opp sin stilling i avisen for å begynne i ny jobb. Han vil ikke ha flere saker på trykk i Dagens Næringsliv.

– Den andre av de to reportere som hadde byline på saken, var ikke kjent med at det ble benyttet sitater fra The New Yorker, opplyser Djuve til nettstedet Medier24.

– Jeg har driti meg ut

Til Journalisten sier Daniel G. Butenschøn at dette er første gang noe slikt har skjedd i hans karriere som journalist.

– Jeg har gjort en kjempestor feil, elendig bedømming og det vil jeg beklage på det sterkeste. Dette er ene og alene min feil og ikke den andre artikkelforfatterens. Jeg har virkelig driti meg ut. Jeg er sint på meg selv, og jeg er lei meg for hvordan dette reflekteres på DN, sier han til nettstedet.

Dette er derimot ikke første gang Butenschøn har plagiert stoff fra The New Yorker. I 2005 skal han ha kopiert en artikkel mens han jobbet i Morgenbladet.

Butenschøn står også oppført som nestleder i SKUP-styret, Stiftelsen for Kritisk og Undersøkende Presse, på deres hjemmesider.

Oppdaget på Twitter

Meldingene om plagiat dukket opp på det sosiale nettverket Twitter i går via Øistein Refseth.

Laster Twitter-innhold