NRK Meny
Normal

Jonas Alaska alene: momspliktig. Jonas Alaska med andre: ikke momspliktig

Nye momsregler for kulturhusene forvirrer. – Vi kan ikke sitte og bruke VG-lista som utgangspunkt for hvordan ting skal beskattes, sier direktøren for Stavanger Konserthus.

Jonas Alaska

FORVIRRENDE REGLER: To forskjellige konserter med Jonas Alaska på samme scene havnet på hver sin side av momsreglene. Her er artisten på scenen under Norwegian Wood i 2013.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Onsdag kom det endelige svaret fra Skattedirektoratet i en årelang momsstrid mellom direktoratet og norske kulturhus.

Konserthuset i Stavanger og Kilden i Kristiansand slipper nå å betale det meste av en momsregning på til sammen 550 millioner kroner.

Likevel er ikke saken løst. Offentlig eide kulturhus kan ikke lenger kreve å få kompensasjon for moms for de mest kommersielle konsertene, og det er uklart for kulturhusene hvilke artister dette gjelder.

Savner objektive kriterier

En artist det er stor usikkerhet rundt er Jonas Alaska. Da han spilte alene i Kilden sa skattemyndighetene at konserten var momspliktig. Men da Jonas Alaska sto på samme scene, men sammen med artister som Thom Hell, var konserten ikke momspliktig.

– Vi savner objektive kriterier. Vi kan ikke sitte og bruke VG-lista som utgangspunkt for hvordan ting skal beskattes, sier Per-Harald Nilsson, direktør for Stavanger Konserthus.

Hans Antonsen, direktør for Kilden, vil foreløpig ikke kommentere saken.

– Vi er litt spent på hvordan dette skal praktiseres, for vi har en del konserter fremover med ganske ulik karakter, sier Nilsson.

Skjønnsmessige vurderinger

Mens Kvelertak, Maria Mena og Thomas Dybdahl ble ansett som kommersielle artister i Skattedirektoratets øyne i 2013, falt for eksempel Tønes og Tore Renberg, samt orgel- og barnekonsertene ned på den andre siden av momsregelverket.

Ifølge Nilsson fører reglene til skjønnsmessige vurderinger. Han går ut fra at ikke alle utenlandske artister regnes som kommersiell aktivitet.

– Tilsvarende, hvilke norske artister er så populære slik at de regnes som kommersiell aktivitet, og hvilke er ikke det? undrer Nilsson.

Vil få konsekvenser for mange kulturhus

– Vi har ikke sagt kategorisk hva vi skal vurdere dette med grunnlag i, sier Lars Jone Skimmeland, seksjonssjef i Skattedirektoratet.

– Men vi tror at konserthusene har et veldig godt grunnlag for å bedømme om man har gjort avtaler med enten internasjonale artister eller de mest kjente norske artistene.

Skimmeland viser til Finansdepartements fortolkning av en ny veileder fra EU-kommisjonen.

– Dette vil få betydning for kultursektoren og for mange kulturhus, sier Skimmeland.

– Saken er bare halvveis løst

– Grensen mellom kunstnerisk og kommersiell virksomhet kommer til å by på utfordringer fremover, sier Rolf Cato Raade, direktør for Stormen konserthus i Bodø, og styreleder i Norsk Kulthurhusnettverk.

Han gjentar kravet fra bransjen om innføring av en lavmoms på konsertbilletter.

– Sånn vi ser det er saken løst halvvegs. En komplett og ikke-diskriminerende løsning får vi ikke før det innføres moms på billetter med rett til fullt fradrag. Det er en enkel og god løsning for alle parter.