Jon Eberson Group gjenoppstår

Forventningene er store når Jon Eberson Group nå gjenoppstår med CDen Comfort Call og lanseringskonsert på Nasjonal Jazzscene i Oslo. Men innfris de?

Jon Eberson Group

Jon Eberson Group 2010: Sigurd Hole, Jon Eberson og Hilde Marie Kjersem

Jive Talkin - bestselger i 1981

Det var tidenes kommersielle norske jazz-fusion suksess: Jive Talkin’ med Jon Eberson Group. 30 år etter er Sidsel Endresen nå erstattet med Ålesunds-vokalist Hilde Marie Kjersem. Hun låter ikke helt ulikt, selv om hun aldri har opplevd originalutgaven av bandet live – Kjersem er nemlig født i 1981, samme år som Jon Eberson Group fikk Spelemannpris i jazzrock-klassen og klatret videre oppover salgslistene. Et halvt år på toppen av VG-lista var sensasjonelt for et jazzrockband den gang, ikke rart at gitarist Jon Eberson gjerne vil gjenta suksessen på sine eldre dager.

Læremestre

For med 1980-tallet forsvant også Jon Eberson Group, Sidsel Endresen ble eksperimenterende avantgarde-vokalist, Eberson mainstreamgitarist i Jim Hall-tradisjonen – og begge pedagoger og læremestre for en hel ny generasjon musikkhøgskolestudenter. Nå hører vi jo ekkoet av Sidsel Endresen i annenhver vokalist her på berget. Deres utfordring er selvsagt å skape et eget uttrykk på toppen av arven.

Dyktig og tenksom

Kjersem er dyktig og skriver selv sine tenksomme tekster, men strever med troverdigheten. Kanskje er det fordi hun ikke helt har bestemt seg for hvilket uttrykk som er hennes. Litt Endresen-nasalt og slemt, litt amerikansk ballade-vibrato – verdener som ikke lett lar seg forene.

Køntri og bluesy rock

Jon Eberson velger en annen utfordring – han vil tilbake til noe, men til hva? Ikke til den funky 80-tallsgitaristen han var, heller ikke til den spenstige akkordtråkleren vi vet han kan være, nei Ebers anno 2010 er en tøtsj køntri, lekkert akustisk akkordspill og litt bluesy rock-gitar . Greit nok, men er dette essensen av et langt og heftig musikerliv? Jeg tror faktisk ikke det, Eberson har mye mer å by på i dag – men gjør det ikke.

Muligheter med fallhøyde

Er jeg urettferdig nå? Javisst, det er jo lov å lage vakker og uproblematisk 80-talls musikk i 2010. Men jeg er godt vant fra det som var Jon Eberson Group. Derfor er min forventning på topp når de nå entrer et univers av muligheter i allianse med en strykersekstett – to feler, to bratsjer og to celli. Storartet ide med stor fallhøyde. For denne sjelden hørte men tradisjonstunge besetningen krever jo sitt av arrangøren.

Kommer til kort

Gruppas bassist Sigurd Hole har tatt skrivejobben, men kommer dessverre til kort. I et Bartok-inspirert etterspill skjer det riktig nok spennende ting. Men ellers beveger samtlige åtte arr seg rytmisk stivt og konsekvent homofont, uten antydning til linjespill. På billige plateproduksjoner hører man ofte orgelbakgrunn som dårlig strykerimitasjon. Her skjer faktisk det motsatte, og det skyldes ikke utøverne som spiller reint og rytmisk nok.

Jeg håper inderlig at Jon Eberson Group gir seg selv en ny sjanse. Det skal jeg også gjøre, for kanskje er jeg helt på jordet. Vi sees på lanseringskonserten i kveld!

• Furuholmen festivalutstiller

Musiker i a-ha og billedkunstner Magne Furuholmen blir utstiller i årets Filmfestivalutstilling i Haugesund. Filmfestivalutstillingen er et samarbeid mellom Den Norske filmfestivalen og Haugesund Billedgalleri, og utstillingen åpner 19. august.

Magne Furuholmen
  • Samisk kunst på Nasjonalmuseet

Nasjonalmuseet kjøper inn politiske verk av Máret Ánne Sara fra Kautokeino, skriver Sagat. Saras teppe av reinsdyrhoder med skuddhull i panna har figurert i offentligheten siden januar 2016. Nasjonalmuseet har også kjøpe flere andre samiske verk.

Máret Ánne Sara