Jon Blund fyller 50 år

Hver kveld siden 1959 har den folkekjære, tyske dukken «Sandmann» ønsket tyske barn god natt.

Jon Blund

Jon Blund er en av Øst-Tyskland få suksessrike eksportvarer siden Berlinmurens fall.

Foto: Filmmuseum Potsdam

For nordmenn er han mest kjent som «Jon Blund» fra julekalenderen Skomakergata. Her introduserte han hver kveld rettigheter for barn, for siden å kaste ut sovesand som skulle sørge for at barna kunne drømme søtt.

Kald krig

Like søt er ikke Jon Blunds bakgrunn. Dukkefiguren som blant annet bygger på en fortelling av H.C. Andersen, var en viktig brikke for å vinne barns hjerter i det delte Tyskland.

For til tross for at Berlinmuren enda ikke var bygget, var den kalde krigen absolutt reell mellom Vest- og Øst-Tyskland i 1959. Da vesttyskerne gjorde det kjent at de ville lansere en godnatt-serie for barn, bestemte det kommunistiske styret i øst for det samme, dog med et anti-kapitalistisk budskap.

– Den gangen var det som en TV-krig. Det var en kamp mellom øst og vest, og vi ønsket å være raskest, og det var vi også, forteller Winfried Kujas, som tidligere produserte barne-TV i Øst-Tyskland.

22. november 1959 ble det første programmet med Sandmann vist i Øst-Tyskland.

Den vesttyske Sandmann møter sin østtyske kollega

Den vesttyske Sandmann møtte til slutt sin overmann i sin østtyske kollega.

Foto: Faksimile

Frihet

For mange i Øst-Tyskland viste Sandmann hva det ville si å være fri. Dukken fikk nemlig tillatelse til å gjøre ting som var forbudt i det kommunistiske landet. Blant annet fikk han reise med både hangglider og luftballonger, noe som var forbudt for østtyskerne.

– Hvordan var det å mulig å lage slike scener, spurte folk. Men Sandmann hadde friheten til å gjøre alt, forteller Kujas.

Til tross for at produksjonsteamet hadde få midler tilgjengelig, klarte de å portrettere det østtyske samfunnet som vennlig, optimistisk og teknologisk utviklet. Serien nådde ut til millioner av barn i Øst-Tyskland.

Overlevde Berlinmuren

Da Berlinmuren falt den 9. november 1989, fantes det plutselig to Sandmann i det gjenforente Tyskland. I 1990 var det kroken på døra for den østtyske versjonen, men store protester fra foreldre og barn, brakte ham raskt tilbake. I stedet for avsluttet man produksjonen av den vesttyske Sandmann.

Ifølge tidligere Sandmann-animatør Marianne Serowski, var det ikke overraskende at den østtyske versjonen til slutt vant over sin kapitalistiske rival.

Selv om den østtyske produksjonen blant annet annet måtte lage kostymer av gamle barnesokker, hadde de et større budsjett og produksjonsteam enn sine vesttyske konkurrent, forklarer Serowski.

I dag vises Sandmann på de tyske TV-kanalene rbb kl. 17.54, KiKa 18.50 og MDR kl. 18.52. Her introduserer han først en kortfilm, før han sender ut sin sedvanlige nattahilsen.

Jon Blund

Jon Blund med den velkjente posen med sovesand.

Foto: Filmmuseum Potsdam

Kulturstrøm

  • Fullførte sin avdøde venns film

    Sturla Brandth Grøvlen tok over den dokumentariske kunstfilmen «Last and First Men». Filmen vises i sideprogrammet Berlinale Special, under Filmfestivalen i Berlin. – For meg er det en veldig emosjonell opplevelse, sier han til Filmpolitiet.

    Sturla Brandth Grøvlen
    Foto: Jon Olav Nesvold / Jon Olav Nesvold