John Lennon gjenoppstår i reklame

Yoko Ono har gitt tillatelse til at Lennon medvirker i amerikansk reklame, 28 år etter sin død.

Yoko Ono og John Lennon

Yoko Ono og John Lennon avbildet i 1972.

Foto: AP

Ved hjelp av digital teknologi opptrer Lennon i en TV-reklame for kampanjen One Laptop per Child.

Besøk organisasjonens hjemmeside

- Forestill deg at hvert barn, uansett hvor i verden de befinner seg, kan få tilgang til et univers av kunnskap. De ville få sjansen til å lære, drømme og oppnå alt det kan ønske seg, sier Lennon i reklamen.

Deretter viser reklamen Lennons ansikt, mens han sier:

- Du kan gi et barn en ”laptop”. Du kan forandre verden.

Se videoen her!

Designet for barn

Den danske avisen Politiken skriver i sin nettutgave at Yoko Ono har godkjent bruken av Lennon i reklamen, som blant annet kan sees på YouTube.

Kampanjen One Laptop per Child tar sikte på å gi barn i utviklingsland adgang til en spesialdesignet bærbar datamaskin utviklet av den amerikanske organisasjonen. Datamaskinen kan drives av solenergi, er designet for små barnehender, og veier 1,5 kilo. Den er robust og uten sprekker som vann eller sand kan trenge inn i.

Prosjektet tar sikte på å utvikle undervisningen for barn i utviklingsland i en men involverende og engasjerende. Datamaskinene koster omtrent 199 dollar.

John Lennon ble skutt av en sinnsforvirret mann desember 1980, mens han og Yoko Ono ankom sitt hjem i Dakota-bygningen i New York.

Kulturstrøm

  • Avicii minnes i dag

    Flere medier vier den svenske DJ-en oppmerksomhet på dagen ett år etter at han døde, skriver SVT. Tim Berglinds familie har opprettet en stiftelse som vil la alle inntekter fra albumsalg gå til støtte for truet natur, bistand og tiltak mot selvmord. For litt over en uke siden ble singelen «SOS» sluppet posthumt og i juni kommer albumet han nesten hadde gjort ferdig før han tok livet sitt. Det får tittelen «Tim».

    PEOPLE-AVICII/
    Foto: SOCIAL MEDIA / Reuters