JazzCode – Being Here

Vår store saksofonist Knut Riisnæs er en som dessverre til de grader ikke renner ned platestudio, derfor er forventningene på topp når han nå stiller opp i kvartetten JazzCode på initiativ fra trommeslager Carl Størmer.

Carl Størmer

Lars Jansson

Koblet med den svenske pianist Lars Jansson og trønderbassist Mats Eilertsen byr de på tolv håndplukkede låter med jazzhistoriske perspektiver. Her er Charlie Parker-bebop og John Coltrane-utfordringer, nyere amerikanske komposisjoner, gamle standards og pianist Janssons selvkomponerte temaer, heriblant en litt stusslig åpningslåt hvor det skjer forbausende lite. Men så tar Jazzcode-kvartetten til de grader av!

Overrasker

Knut Riisnæs

Knut Riisnæs

Allerede i temapresentasjonen av ”Willow weep for me” går Knut Riisnæs inn i en oktavlek som gir nye perspektiver til den gamle klassikeren, og siden løfter han låta til store høyder. I det hele tatt har Riisnæs en utrolig evne til alltid å overraske. Som en komponist snur og vender han på motivene, utvikler sine improviserte linjer effektivt og skaper lytterforventninger som han nettopp ikke innfrir, men velger andre og smartere veier. Iblant tar han oss til full ekstase, som i Tom Harrells Moon Alley. Andre ganger er det som om Knut Riisnæs ikke tenner helt og gir seg etter et par runder – for eksempel i Parker-bluesen Au Privave som nesten kunne vært redigert bort - den blir bare et pliktløp.

Blinkskudd

En komposisjon av den kanadiske norgesvennen Kenny Wheeler svinger godt, selv om Lars Jansson forstyrrer sin egen pianosolo med unødig mye grynting – Keith Jarrett har åpenbart vært skoledannende også i Sverige. Jansons ballade Hilda Smiles blir vel klisjéfylt og konvensjonell, mens gamle Green Dolphin Street byr på fullt kjør og viser Rainbow-produksjon på sitt beste – med fulltonende bassopptak og tett trommelyd. Jeg savner mer gjennomarbeidede avslutninger på flere av låtene og skjønner jo at det ikke ligger langt samarbeid bak denne produksjonen. Men som uhøytidelig jazztreff er Jazzcode-kvartettens Being Here et blinkskudd. Iblant trengs det faktisk ikke mer.

Jazzcode

JazzCode, f.v: Knut Riisnæs, Mats Eilertsen, Carl Størmer, Lars Jansson

• JAZZCODE - BEING HERE
  • Knut Riisnæs, tenorsax
  • Lars Jansson, piano
  • Mats Eilertsen, bass
  • Carl Størmer, trommer
  • NOJAC 1104

• Seersuksess for militær-serier

Underholdningsserier med militærlivet som bakgrunn har hatt seersuksess de siste månedene. Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen tror både NRK og TV 2 tydelig har skjønt at interessen for forsvaret har økt.

• Unike konsertopplevelser fra Bergen

Årets utgave av Festspillene i Bergen foregår uten publikum i salen og direkte til de tusen hjem via NRK TV og NRK2. Du kan se alle opptakene her.

Årets utgave av Festspillene i Bergen foregår uten publikum i salen og direkte til de tusen hjem. Leif Ove Andsnes og Mari Eriksmoen med unge musikervenner i Håkonshallen. I regi av mentorprogrammet Crescendo får våre fremste unge musikere spille sammen med verdensstjerner. Under konserten i kveld møtes Sonoko Miriam Welde, fiolin, Edvard Erdal, fiolin, Eivind Ringstad, bratsj, Amalie Stalheim, cello og Sandra Lied Haga, cello i samspill med Leif Ove Andsnes.
Programleder i Håkonshallen er Arild Erikstad.
  • Gravkirken i Jerusalem gjenåpner

Den hellige gravs kirke, også kjent som Gravkirken, i Jerusalem er gjenåpnet etter å ha vært stengt i over to måneder som følge av koronapandemien. Kirken er bygget der Jesus ifølge den kristne tro ble korsfestet, gravlagt og sto opp fra de døde.

Årets utgave av Festspillene i Bergen foregår uten publikum i salen og direkte til de tusen hjem. Nattjazzen i Bergen byr på konsert med Mathias Eick og hans personlige tolkning av det legendariske Miles Davies-albumet "Kind of Blue." Med Kjetil Møster, tenorsaksofon, Martin Myhre Olsen, altsaksofon, Erlend Skomsvoll, piano, Johannes Eick, kontrabass, Håkon Mjåset Johansen, trommer og Mathias Eick , trompet.

«Kind of Blue» med Eick

«Kind of Blue» med Eick

Årets utgave av Festspillene i Bergen foregår uten publikum i salen og direkte til de tusen hjem. Nattjazzen i Bergen byr på konsert med Mathias Eick og hans personlige tolkning av det legendariske Miles Davies-albumet "Kind of Blue." Med Kjetil Møster, tenorsaksofon, Martin Myhre Olsen, altsaksofon, Erlend Skomsvoll, piano, Johannes Eick, kontrabass, Håkon Mjåset Johansen, trommer og Mathias Eick , trompet. Programleder i Håkonshallen er Arild Erikstad.