Hopp til innhold

Jarlen av Hunter

Jarl Emsell Larsen hadde idéen, skrev manus og regisserte begge sesongene av Kodenavn Hunter. Han er en av Norges få serieskapere.

Jarl Emsell Larsen
Foto: Ole Kaland / NRK

Høstens utgave av Kodenavn Hunter er skrevet av Siv Rajendram Eliassen, Ulf Breistrand og Jarl Emsell Larsen. De har samarbeidet tett og skrevet to episoder hver på grunnlag av Emsell Larsens univers og karakterer, og det er hans visjon og ide som gjennomsyrer det mørke og komplekse dramaet.

LES MER: Trespann bak Hunter-manus

Han er det man kaller en serieskaper, en ”showrunner”.

- En Serieskaper er en person som har skapt grunnideen og selve konseptet til en serie og som har myndighet til å gjennomføre sin kunstneriske visjon fram til ferdig produkt. Det er allikevel ikke et enmannsprodukt, presiserer Emsell Larsen.

Jarl Emsell (t.h) og skuespiller Brede Eike

Jarl Emsell Larsen (t.h) instruerer skuespiller Brede Eike.

Foto: Øystein Hillestad / NRK

- Alt skjer i nært samarbeid med produsent og alle andre fagsjefer. Vi har hatt mange gjennom tidene som i praksis har gjort dette, men tittelen Serieskaper er helt ny i Norge.

- Hva er utgangspunktet ditt når du begynner å jobbe med en ny serie? Er det et miljø, en spesiell person eller en handling?

- Det varierer, men som regel starter jeg med et tema. Noe jeg ønsker å vite mer om, og forstå mer av. Noe om har en motsetning i seg. Når det gjelder Hunter så var det NRK Drama som ønsket en serie om organisert kriminalitet over landegrensene. Egentlig så flyter tema/plot og karakterer ganske mye i hverandre. Jeg leter for eksempel etter karakterer som har forutsetning for å komme opp i de dilemmaene plottet og temaet krever, forteller Emsell Larsen.

Politifolk leser underveis

Han bruker et år bare på å skrive manus til serien, til tross for at de altså er et team på tre. Og arbeidet krever grundig research.

Jarl Emsell

Det har blitt mye research på Emsell Larsen de siste fem årene, som blant annet har politikontakter som leser gjennom alt han skriver.

Foto: Ole Kaland / NRK

- Jeg har arbeidet med politirelaterte serier i over fem år, så det har blitt mye research - og det er viktig. Jeg har også politifolk og andre fagfolk som jeg kontinuerlig kontakter og som leser det jeg skriver, sier Emsell Larsen. Han er opptatt av å finne en balanse mellom realisme og fiksjon, altså mellom den virkelige verden og god TV-dramaturgi.

- Vil du si at Hunter en realistisk serie?

- Ja, i den forstand at noe lignende kunne skjedd, og vi følger arbeidsmetoder og organisering som er i bruk i virkeligheten. Men vi må huske på at dramaet har også sine regler som må følges, for at det skal fungere for publikum. Det blir en fortettet virkelighet, vi følger handlingen og hopper over det som er uvesentlig og vi følger bare et lite utvalg av alle de personene som ofte er tilknyttet store kriminalsaker.

- Oftest leverer forfatteren fra seg manus, og overlater til regissøren å levendegjøre historien. Hvordan er det å skifte hatt underveis og ha ansvaret for regi selv?

- Fordelen er at jeg gjennomfører den visjonen jeg har hatt fra starten av. Jeg har hele manuset inne i hodet og trenger ikke å starte fra scratch. Det mest vanlige er jo at en regissør leser med nye øyne og velger en annen vinkling enn forfatteren ville gjort. Dette kan føre til at resultatet får et positivt løft, eller til en konflikt mellom forfatter og regi. Det er rett og slett to forskjellige måter å gjøre det på. Det ene bør ikke nødvendigvis være bedre eller verre en det andre, mener Emsell Larsen.

Forsvarer alltid karakterene sine

Han har levd i Hunter-universet siden han begynte arbeidet med første sesong i 2003. Men han vil ikke røpe hvem av karakterene som i løpet av disse årene har begeistret ham mest.

- Det kan jeg ikke svare på. Jeg kommer ofte i diskusjon med andre om enkelte karakterer. Og jeg forsvarer alltid karakterene mine. De er nemlig mine, og jeg forstår dem ut ifra deres forutsetninger, smiler han.

Jarl Emsell og skuespiller Ane Dahl Torp

Emsell Larsen og Ane Dahl Torp, som spiller politikvinnen Gisela Söderlund i serien.

Foto: Øystein Hillestad / NRK

- Kodenavn Hunter er en kompleks serie. Er det meningen av man som seer skal forstå alt, og at alle løse tråder nøstes oppi siste episode?

- I Hunter følger vi handlingen fra politiets side. Det betyr at vi aldri er noe annet sted enn der politiet eller en representant for politiet er, og derfor vet vi aldri mer enn dem. Politiet finner ofte ikke ut alt. Så jeg synes ikke at det er realistisk at absolutt alt går opp. Men hovedplot og de viktigste linjene må få en oppklaring, selv om det kan bety at politiet ikke har bevis nok til å stille dem for retten, forklarer Emsell Larsen.

Kodenavn Hunter plakat
Foto: Fredrik Arff Layout: Jan Neste

Som ikke bare skriver og regisserer krim. Han ser også på andres:

- Jeg er svak for en del britiske krimserier som The State of Play, Sex Traffic og The State Within, men også amerikanske som Sopranos og The Wire.

Røper Jarl Emsell Larsen, serieskaperen som nå skal få oss til å følge åndeløst med på en historie som innbefatter drap, trusler, prostitusjon, våpenhandel, internasjonale forretningssyndikater, grådighet og fortvilelse, men også lojalitet og kjærlighet.

- Et actiondrama om Norge i en globalisert verden, slår han ubesjedent fast.

I Nett-TV: Jarl Emsell Larsen snakker om rollen som regissør

Jarl instruerer skuespillerne

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)