NRK Meny
Normal

Jan Eriks topp 5: Ungdomsbiler

Autofil-Larssen har plukket ut fem biler til under 50.000 kroner som gir maks kjøre- og eierglede.

Volvo 142
Foto: Volvo

Det er utrolig mange biler å velge mellom, og det er ikke alle som har en trillebår med sedler å handle sin første bil for. Derfor har Jan Erik funnet fem gode valg for deg som står på terskelen til en fantastisk bilverden.

5. VW Golf 97-modell

Golf III
Foto: VW

- Du får en fin 97-modell til under 50.000 kroner. Den har en voldsom standing hos unge førstegangskjøpere, og det med god grunn, sier Jan Erik

Helt siden Golf I tok over etter bobla i 1974 har det vært en suksess for VW-konsernet, og det har blitt hele fem generasjoner.

1997 var det siste året tredjegenerasjonen ble pumpet ut av samlebåndet, før fjerde generasjon tok over.

- Golf er er blant Norges mest populære biler, både som ny og bruktbil, sier Larssen og legger til:

- Det skader jo heller ikke at det finnes et hav av stylingdeler på markedet. Det er jo gøy for ungdommen.

Golfen er bærebjelken i Euro-looken, ofte med en veldig kleen stil, men ønsker du deg en bil som skiller seg ut fra alle andre må du jobbe hardt for å lykkes med en så velbrukt bil. Så og si alt er gjort før.

Se Jan Erik og Tommy teste en styla Golf III.

4. Smart ForTwo 99-modell

SMart ForTwo
Foto: Tor Bergebakken / NRK

- Nå har endelig 99-modellen krøpet under femti tusen kroner, og det forteller at det er en bil som holder seg usannsynlig godt i pris. Den kosta 98.000 kroner for ti år siden, minnes Jan Erik.

- Den er supertrendy og tidløs. I tillegg kan den lukeparkeres på tvers, noe du ikke kan med den nyeste.

Om du ikke visste det kan vi også opplyse om at tidenes første Autofil-bil var en Smart ForTwo. Og selv om den ser liten ut, er det overraskende god plass i bagasjerommet.

3. Toyota Celica GTi 91-92-modell

Toyota Celica
Foto: Rudolf Stricker, Wikipedia

- Hvorfor ikke starte med en sportsbil, med Toyota Celica GTi får du masse kvalitet og kjøreglede med 156 hester under panseret, forklarer Jan Erik.

Toyota Celica har også ekte rallyrøtter, femtegenerasjonen vant hele tre verdensmesterskap med henholdvis Carlos Sainz, Juha Kankunnen og Didier Auriol bak rattet.

Rallybilen var basert på GT-Four med firehjulstrekk og 200 hester under panseret, men GT-i er jo ingen sinke det heller.

2. Honda CRX 92-modell

Honda CRX
Foto: Honda

- En av de mest populære ungdomsbilene i Norge i dag. Den har et sporty og tidløst design, og er en morsom bil med kjempehøy kvalitet, ifølge Autofil-Larssen.

CRX kommer med to ulike 1.6-liters motorer, henholdsvis med og uten VTEC. Bilen er bygget på Civic og ble faktisk solgt enkelte steder som Civic CRX.

Dette er også en bil med et stort utvalg av ettermarkedsdeler, og det er ganske enkelt å finne fullt sytla eksemplarer til salgs.

1. Volvo 142

Volvo 142
Foto: Volvo

- Volvo 142 skiller seg ut i dette selskapet fordi det er en veteran med lave utgifter, forklarer Jan Erik.

- Du kan lett finne en 1970-utgave for 10.000 kroner, men legger du femti lapper på bordet blir du kongen, både i gata og på byen. Det er en strøken klassiker med evnen til å vekke alle bilhoder.

- Prisene kommer til å gå til værs de kommende årene, ettersom flere får øynene opp for den som en attraktiv veteranbil. Det er enkelt å få tak i deler, og Volvo B18-motoren er av svært mange holdt som verdens mest driftssikre motor.