14.200 nordmenn kjører allerede Toyota Rav4. På tross av at samtlige eiere med den bilen har gjort seg avhengig av takboks, er de veldig fornøyde med bilen sin.
Mye dyrere enn forrige modell
Den er dønn pålitelig og tar dem dit de ønsker seg selv på vanskelig vinterføre, har et pent utseende og holder seg tullegodt i verdi. Det siste kan være en god grunn til å bytte bil nå, så slipper man at mellomlegget slår knute på økonomien. Nye Toyota Rav4 koster nemlig mye mer en den gamle: Fra 354.000,- og oppover .
Men det er den verdt. Ikke bare har den blitt vesentlig større, den er også vesentlig mer eksklusiv, praktisk og komfortabel .
Det fine med Toyota Rav4, er at du har tre forskjellige og veldig bra motorer å velge mellom. En 2,0 liters bensin på 150 hestekrefter, og to 2,2 liters turbodieseler på henholdsvis 136 og 177 hestekrefter.
Ønsker du automatgir må du kjøre bensin. Ønsker du krefter nok til å flytte tupeen tre hakk bakover på borrelåsen, velger du 177 D-cat dieselen. Den er rå!
Tre utstyrsvarianter
På utstyrsiden har du også tre nivåer: standard, sport og executive. Og min bil er som gjettet en Executive.
Med nye Rav4 følger det med et nytt firehjulstrekksystem. På vanlig tørr landevei trekker den kun på forhjulene. Etter føre og behov hjelper bakhjulene til med opptil 45 prosent av kraften. Alt elektronisk styrt og i samarbeid med bilens øvrige elektroniske program som antispinn og antiskrens.
Dette er vel og bra, men best av alt er knappen som deaktiverer elektronikken og låser drivverket i firehjulstrekk. Her lukter det et snev av offroad.
Konklusjonen
Med nye Rav4 løfter Toyota nivået på medium-SUV klassen. Ikke først og fremst i størrelse, men i følelse. Rav4 har blitt en langt mer eksklusiv bil. Derfor bør du prøve den i executiv-utgave med 177 hk-dieselen. Flottere medium-SUV til under 500.000,- får du ikke!