Lou Reed besøker Norwegian Wood lørdag, og signerer bøker på Tronsmo på dagen. Foto: Hand Out
Les også: Interessert i norsk avantgardemusikk
Les også: Norwegian Wood live på NRK.no!
Bilder: Lou Reeds liv i bilder og tekst!
Fra den spede begynnelsen med Velvet Underground på midten av 60-tallet og fram til i dag, har han utfordret musikkens konvensjoner og regelverk.
Legende
Det har gitt ham legendestatus, men samtidig sørget for en tøff vei å gå for låtskriveren og sangeren.
- Det tar gjerne tjue år før folk aksepterer og anerkjenner min musikk. Selv «Perfect Day» tok det tjue år før folk fikk med seg. I tilfellet «Metal Machine Music» er det snakk om tretti år, sier Lou Reed til NTB.
- «Metal Machine Music» holdt på å ødelegge meg. Folk ville ikke gi ut musikken min lenger. Platen ble dratt inn etter bare tre uker i salg, sier han åpenhjertig.
Maskinstøy
I dag er situasjonen en annen. Verket regnes i dag som en klassiker og en pionerinnspilling for støymusikken.
- Jeg blir fortalt at platen har vært veldig viktig for utviklingen av den industrielle musikkscenen og støymusikken, forklarer Reed.
Å få høre slike ting fyller new yorkeren med ydmykhet.
- Jeg blir alltid rørt og glad om min musikk kan bety noe for noen eller gi noen glede, sier Reed.
Et stikk til musikkbransjens manglende åpenhet for nytenkning og annerledes uttrykk må han også gi plass til.
- Det er sprøtt. Nå spiller avantgardistiske symfoniorkestre denne musikken, og det blir laget en jubileumsutgave av platen. Men ingen nevner at den ble dratt inn etter tre uker i disse festtalene, sier Brooklyn-vokalisten sarkastisk.
Meditasjonsplate
For tiden er han opptatt med arbeidet til to nye album han regner med vil bli utgitt i 2007. Den mangesidige artisten fortsetter å overraske og utfordre lytterne.
På hans siste studio-album fra 2003 gjorde han publikum oppmerksomme på stemmekraften til Antony Hegarty i Antony and the Johnsons og viste fram styrken i Edgar Allen Poes lyrikk til høyst blandet mottakelse.
- Jeg holder på med en meditasjonsplate. Jeg kaller det «centering music», fordi dette er musikk som handler om å sentrere seg selv; å balansere sitt indre jeg.
Musikalsk kampsport
Ved siden av denne introverte formen for kinesisk kampsport, har han også sett behovet for å gi uttrykk for sin mer aggressive åre.
- Samtidig lager jeg også en plate med Tai Chi-musikk. Det er musikk til å gjøre chen tai chi til. Denne platen er på mange måter den rake motsetningen til meditasjonsplaten. Dette er energisk musikk som rock`n`roll er det. Folk hopper og beveger seg heftig i mosh-piten. Det fikk meg til å tenke at det skulle være gøy å se om man kunne få til noe av det samme med musikk til martial arts.
Etter at disse platene er utgitt, kommer hans neste «vanlige» album.
- Ikke snakk med meg om datoer. Det kan vise seg å være svært lite etterrettelig, forklarer legenden etter å ha sagt at de fremdeles holder på med coverne til disse platene.
Et av mange eksempler på stjernens humor og selvironi.
Redd på fjordtur
Den mer alternative og eksperimentelle siden av rockeren finner ikke plass i liveshowet som møter publikum på Norwegian Wood. Her er det snarere snakk om å forene og engasjere flere generasjoner ved å gi oppdaterte versjoner av historien i rockesangerens karriere.
- Jeg har en veldig bra og spennende kombinasjon av musikere; med to bassister; virtuosen Rob Wasserman og Fernando Saunders som blir satt opp mot den utrolig kraftfulle trommingen til Tony Smith, forklarer Lou Reed engasjert.
Som vanlig er også Mike Rathke med på gitar, og Reed selv trakterer gitar og snakkesynger som alltid. Han er glad i Norge og har vært her en rekke ganger.
- Jeg har spilt i en rekke norske byer. I tillegg bor en god venn av meg her - Eric Andersen. Jeg har besøkt ham og også vært og sett på fjordene. Så jeg har fått sett en del av landet og lært meg å bli glad i det. Jeg er verken spesialist eller uvitende, ler new yorkeren Lou Reed.