Hopp til innhold

Israel-kritisk kunst i Europarådet

Kunstner Kjetil Finne viser sin Israel-kritiske kunst i Europarådets hovedkvarter.

Fra Kjetil Finne: CLIFF HOTEL - AN ODYSSEY

Fra Kjetil Finne: CLIFF HOTEL - AN ODYSSEY.

Foto: Kjetil Finne

Kjetil Finne

Kjetil Finne.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Utstillingen «Cliff Hotel - An Odyssey» tar et sterkt oppgjør med den israelske okkupasjonen og konfiskeringen av palestinsk eiendom. Den tar utgangspunkt i Cliff Hotel, som i sin tid var samlingssted for utenlandske intellektuelle, forfattere, kunstnere og journalister. Israel brukte den såkalte Fraværendeloven mot eierne av hotellet, en palestiner og hans norske kone.

Utenriksminister Jonas Gahr Støre har engasjert seg i saken, og kalte behandlingen av Cliff Hotels eier for «et grovt brudd på internasjonale standarder og menneskerettigheter». Støre så Finnes utstilling i Stavanger i 2008. Om et år skal bildene på tur til Palais d'Europe, hovedkvarteret til Europarådet i Strasbourg.

– Lille Stavanger er jo ikke verdens navle, sier Kjetil Finne. Strasbourg er jo en mye mer sentral plass å vise dette, mener han.

Fra Kjetil Finne: CLIFF HOTEL - AN ODYSSEY

Fra Kjetil Finne: CLIFF HOTEL - AN ODYSSEY.

Foto: Kjetil Finne

Jødiske symboler

Utstillingen «Cliff Hotel - An Odyssey» inneholder fotografier fra den okkuperte Vestbredden, manipulert med jødiske symboler og politiske sitater.

– Når hele den vestlige verden mener at man kan bruke mullah-tegningene helt legalt, må jeg kunne bruke David-stjernen, sier Kjetil Finne. – Man kan si jeg bruker den respektløst, men av og til må man flytte grensene lite grann for å få en reaksjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fra Kjetil Finne: CLIFF HOTEL - AN ODYSSEY

Fra Kjetil Finne: CLIFF HOTEL - AN ODYSSEY.

Foto: Kjetil Finne

Regner med reaksjoner

Europarådets hovedkvarter er ikke åpent for offentligheten, men bildene kan sees av over 2.000 mennesker som jobber der, og av de 318 politikerne som møtes jevnlig til forsamlingen. Kjetil Finne regner med reaksjoner.

– Jeg tror jo reaksjonene kan bli ganske heftige. Det var litt heftige her, ikke så voldsomt, men det var jo en del som blant annet kalte meg antisemitt.

Karin Andersen (SV)

Karin Andersen (SV).

Foto: Åserud, Lise / Scanpix

Hjelp fra SV-politiker

Kjetil Finne har fått hjelp fra SV-politiker Karin Andersen for å få vise utstillingen i Europarådets bygning.

– I Europarådet diskuterer vi jo slike vanskelige spørsmål mellom land, og mellom folk. Derfor hører denne utstillingen veldig godt hjemme i den tradisjonen, sier Karin Andersen.

Hun er en av Norges delegater i Europarådets parlamentarikerforsamling, der Israel har observatørstatus. Andersen har vært såkalt sponsor for å få Finnes utstilling til Strasbourg.

– Det innebærer å være en formell døråpner som det forlanges at man skal ha for å få stille ut. Jeg er veldig glad for å være det. Det er klare retningslinjer vi har blitt enige om i folkeretten, og som Israel ikke respekterer i denne saken. Og det er på sin plass å si fra om det selv om det måtte være noen som misliker det.

Spent på hva som skjer

Det er en kunstkomité i Europarådet som plukker ut kunstnerne som får stille ut, på bakgrunn av forslag som kommer inn. Finnes bilder skal opp neste høst, og blir hengende i omlag en måned. Nå er han spent på hva som skjer når han kommer til Strasbourg.

– De har fått katalog og de har fått videovisning, og de har fått nettsiden. Så de burde jo være klar over hva de får, men selvfølgelig, en katalog er en katalog. Når størrelsen på bildene kommer frem, får man det kanskje rett i fleisen. Men jeg tror nok at det passer godt inn i den byen som har domstolen for menneskerettigheter. Jeg håper jo at jeg får reaksjoner, både positive og negative.

Da Kjetil Finne viste utstillingen «Cliff Hotel - An Odyssey» på Galleri Sølvberget i Stavanger i 2008, la han hele utstillingen ut på nett, se den her.

– Må revurdere

Det er de ansattes kunstklubb som velger hvem som skal få stille ut i Europarådet, og lederen Penelope Denu, sier nå til NRK at hun ikke var klar over hvor hardtslående og politiske Kjetil Finnes verker var.

Hun sier bildene gir et skremmende inntrykk, og at komiteen nå må revurdere om de kan henges opp.

Finne sier at kunstklubben fikk tilsendt hele utstillingskatalogen, og at de hele tiden må ha vært klar over innholdet.

Fra Kjetil Finne: CLIFF HOTEL - AN ODYSSEY

Fra Kjetil Finne: CLIFF HOTEL - AN ODYSSEY.

Foto: Kjetil Finne

Kulturstrøm

  • Ozzy Osbourne avlyser avskjedsturne

    Avskjedsturneen til artisten Ozzy Osbourne i Europa er avlyst. Det kunngjorde han sjølv onsdag. Turneen skulle eigentleg skjedd i 2019, men har blitt utsette fleire gonger grunna helsa hans og pandemien.

    I dag skriv 74-åringen at han ikkje er fysisk stand til å gjennomføra ein turne, grunna ein ryggskade.

    Det blir no jobba med å laga erstatningskonsertar utan så mykje reising.

    Ozzy Osbourne
    Foto: Blizzard
  • Kvinna bak Pompel og Pilt er død

    Kvinna som laga dokkene Pompel og Pilt er død. Dokkemakar og kunstnar Bjørg Mykle blei 82 år gamal, melder Dagbladet.

    Saman med ektemannen Arne Bust Mykle laga ho fleire dokketeater og TV-seriar for NRK frå 1969 og i fleire år framover.

    Bjørg Mykle underviste og på Høgskulen i Oslo, og fortsette med å syne dokketeater etter at ho gjekk av med pensjon.

    Pompel og Pilt
    Foto: Lise Åserud / SCANPIX
  • Full ansettelsesstopp i Amedia-konsernet

    Amedia-konsernet innfører midlertidig ansettelsesstopp. Samtidig tilbyr de gavepensjon til ansatte mellom 62 og 66 år.

    De ansatte ble informert om beslutningen via en intern melding fra kommunikasjonssjef Hallgeir Westrum torsdag, skriver Journalisten, som meldte om saken først.

    Årsaken oppgis å være økende kostnader kombinert med et svekket annonsemarked og svakere vekst i netthandelen enn forutsatt.

    Amedia-konsernet eier både Nettavisen og en rekke lokalaviser over hele landet.

    Kommunikasjonssjef i Amedia, Hallgeir Westrum, bekrefter overfor Medier24 at det er gått ut melding om sparetiltak.

    – Vi gjør noen grep for å ha mer kontroll på kostnadsutviklingen, sier Westrum.

    (NTB)