Utstillingen «Cliff Hotel - An Odyssey» tar et sterkt oppgjør med den israelske okkupasjonen og konfiskeringen av palestinsk eiendom. Den tar utgangspunkt i Cliff Hotel, som i sin tid var samlingssted for utenlandske intellektuelle, forfattere, kunstnere og journalister. Israel brukte den såkalte Fraværendeloven mot eierne av hotellet, en palestiner og hans norske kone.
Utenriksminister Jonas Gahr Støre har engasjert seg i saken, og kalte behandlingen av Cliff Hotels eier for «et grovt brudd på internasjonale standarder og menneskerettigheter». Støre så Finnes utstilling i Stavanger i 2008. Om et år skal bildene på tur til Palais d'Europe, hovedkvarteret til Europarådet i Strasbourg.
– Lille Stavanger er jo ikke verdens navle, sier Kjetil Finne. Strasbourg er jo en mye mer sentral plass å vise dette, mener han.
Jødiske symboler
Utstillingen «Cliff Hotel - An Odyssey» inneholder fotografier fra den okkuperte Vestbredden, manipulert med jødiske symboler og politiske sitater.
– Når hele den vestlige verden mener at man kan bruke mullah-tegningene helt legalt, må jeg kunne bruke David-stjernen, sier Kjetil Finne. – Man kan si jeg bruker den respektløst, men av og til må man flytte grensene lite grann for å få en reaksjon.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Regner med reaksjoner
Europarådets hovedkvarter er ikke åpent for offentligheten, men bildene kan sees av over 2.000 mennesker som jobber der, og av de 318 politikerne som møtes jevnlig til forsamlingen. Kjetil Finne regner med reaksjoner.
– Jeg tror jo reaksjonene kan bli ganske heftige. Det var litt heftige her, ikke så voldsomt, men det var jo en del som blant annet kalte meg antisemitt.
Hjelp fra SV-politiker
Kjetil Finne har fått hjelp fra SV-politiker Karin Andersen for å få vise utstillingen i Europarådets bygning.
– I Europarådet diskuterer vi jo slike vanskelige spørsmål mellom land, og mellom folk. Derfor hører denne utstillingen veldig godt hjemme i den tradisjonen, sier Karin Andersen.
Hun er en av Norges delegater i Europarådets parlamentarikerforsamling, der Israel har observatørstatus. Andersen har vært såkalt sponsor for å få Finnes utstilling til Strasbourg.
– Det innebærer å være en formell døråpner som det forlanges at man skal ha for å få stille ut. Jeg er veldig glad for å være det. Det er klare retningslinjer vi har blitt enige om i folkeretten, og som Israel ikke respekterer i denne saken. Og det er på sin plass å si fra om det selv om det måtte være noen som misliker det.
Spent på hva som skjer
Det er en kunstkomité i Europarådet som plukker ut kunstnerne som får stille ut, på bakgrunn av forslag som kommer inn. Finnes bilder skal opp neste høst, og blir hengende i omlag en måned. Nå er han spent på hva som skjer når han kommer til Strasbourg.
– De har fått katalog og de har fått videovisning, og de har fått nettsiden. Så de burde jo være klar over hva de får, men selvfølgelig, en katalog er en katalog. Når størrelsen på bildene kommer frem, får man det kanskje rett i fleisen. Men jeg tror nok at det passer godt inn i den byen som har domstolen for menneskerettigheter. Jeg håper jo at jeg får reaksjoner, både positive og negative.
Da Kjetil Finne viste utstillingen «Cliff Hotel - An Odyssey» på Galleri Sølvberget i Stavanger i 2008, la han hele utstillingen ut på nett, se den her.
– Må revurdere
Det er de ansattes kunstklubb som velger hvem som skal få stille ut i Europarådet, og lederen Penelope Denu, sier nå til NRK at hun ikke var klar over hvor hardtslående og politiske Kjetil Finnes verker var.
Hun sier bildene gir et skremmende inntrykk, og at komiteen nå må revurdere om de kan henges opp.
Finne sier at kunstklubben fikk tilsendt hele utstillingskatalogen, og at de hele tiden må ha vært klar over innholdet.