NRK Meny
Normal

Ironisk festspillåpning med brodd

Festspillene i Bergen har truffet blink med årets åpningsforestilling. Den luftige, morsomme og gjennomført ironiske Händeloperaen viser at 60-årsjubilanten har et friskt blikk på tradisjonen.

Xerxes

Operaen hadde et sprudlende ironisk teaterspill på scenen, ifølge anmelderen.

Foto: Dietrich Exner

Veire anmeldelse riktig størrelse

Den gamle barokkoperaen ble et kjærkommet offer for norske Stefan Herheims regi, som tøyset like mye med operakonvensjonene som filmen ”Mannen med den nakne pistol” tuller med actiondrama på film. Gjesteartistene fra Berlins Komische Oper fulgte dette opp med en smittende lett spilleglede.

Fengende Händel

Xerxes er en tragikomedie med et kjærlighetsplot fra et kongelig hoff på 1700-tallet som kan minne om Holbergs teaterstykker. Menneskene begjærer hverandre rått bak de pyntelige fasadene, men begjærer nok egentlig minst like mye seg selv. Særlig får kongen gjennomgå, hvor de flotte ariene som Händel putter i munnen hans, får en herlig dobbelt bunn.

Blikk fra nåtiden

Denne dobbeltbunnen løftet Herheim opp til å bli et hovedpoeng, med et sprudlende ironisk teaterspill på scenen. Som vanlig gjorde han det med en imponerende musikalsk treffsikkerhet. Slik ble det noe dypt gjenkjennelig og levende over de stive rollekarakterene.

Xerxes

Herlig naive hoffkulisser var bygget på Grieghallens dreiescene.

Foto: Karl Forster

Kong Xerxes prøvde å lokke damene til seg med en komisk diger sølvsusp. Navnet sitt stokket han selv om på store plakater fra Xerxes til Sex Rex. Kostymene var kostelige parodier av svulmende hoffklær. Alt kledd i en scenografi på Grieghallens dreiescene som var herlig naiv.

Og Herheim la som vanlig inn en kritikk mot opera som en ukritisk, repeterende underholdningsform. På den lykkelige slutten, da alle elskende endelig hadde fått hverandre og publikum klappet fornøyd, stirret plutselig aktørene fremmedgjort alvorlig på oss som satt i salen. Var vi virkelig så lette å få på kroken? En treffende påminnelse om at vi aldri må sluke kunsten rått og glemme kritisk ettertanke.

Smittende spilleglede

Dirigenten Konrad Junghänel og det tyske operaorkesteret drev Händels rytmisk fengende musikk frem på en sikker og elegant måte. Her var det få stjernesolister, men sangerne fremsto som et usedvanlig jevnt og samspilt team. Så bra kan det bli når et operaensemble dyrker en lett, komisk operastil til profesjonelt toppnivå.

Kulturstrøm

  • Lauryn Hill til Oslo

    Artisten Lauryn Hill har lagt til 12 datoer i Europa på sin verdensturné. Nå er det klart at hun også gjør et stopp i Norge 11. desember i Oslo Spektrum. Turneen feirer 20 års jubileet til solodebuten hennes, «The Miseducation of Lauryn Hill». En del av billettsalget går til MLH Fund, som bidrar med støtte til prosjekter innenfor blant annet utdanning og helse ulike steder i verden (NTB). Youtuberen Nerdwriter lagde nylig denne hyllesten av platen.

    Lauryn Hill på Molde jazzfestival
    Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
  • Sammenligner Hjorth med Ferrante

    Det skorter ikke på godordene når Vigdis Hjorths roman «Arv og miljø» omtales av den britiske avisen The Guardian. Hjorth-romanen blir trukket fram av den britiske storavisen som en av de beste europeiske romanene som er på vei ut på det engelskspråklige markedet. Avisen omtaler boken som et kontroversielt familiedrama som har fått mye kritikerros hjemme, og spør om Hjorth kan bli den nye Ferrante på det engelske markedet. NRKs anmelder beskrev boka som rasende og klok, skjelvende og stringent da den kom, les anmeldelsen her (NTB/NRK).

    Vigdis Hjorth Arv og miljø
  • Malte Skei Grande på Listhaug-vegg

    Natt til onsdag kom et nytt gatekunstverk opp på stedet i Bergen der bildet av Sylvi Listhaug hang. Denne gang av kulturminister Trine Skei Grande (V). Det er ikke den samme gatekunstneren som står bak, skriver Bergens Tidende.