I «Jar» forteller han om hvordan moren ignorerte at hennes nye kjæreste var voldelig mot sønnen.
– Jeg tror det var veldig utfordrende for moren min å bli konfrontert med romanteksten, sier Leonard Ibsen.
I «Jar» utleeverer forfatter Leonard Ibsen sin voldelige barndom, som han mener er grunn til at han selv begynte å slå.
Ibsen og forlaget Tiden har latt alle de viktigste berørte i romanen få lese gjennom manuset. Det gjelder Leonard Ibsens kone, mor, mormor og søster. Stefaren fra Iran er anonymisert. I boken heter han «Hassan». Det var han som slo og truet Leonard i oppveksten.
Leonard Ibsen tar imot NRK hjemme i stuen i sin leilighet på Bestum i Oslo. Her bor han sammen med sin kone og deres barn. Den voldelige fortiden stefaren påførte, har han tatt et oppgjør med. Det har vært krevende, forteller han.
– Jeg måtte se på min families historie, både min fars død, forholdet til mor, stefaren min, og besteforeldre mine. Jeg trengte også å se mer på 1968-generasjonen, på Bærum og den konforme borgerligheten, og integreringsspørsmålet.
Hjemme i stuen på Bestum. Maleriet av seg selv som 14-åring på veggen bak er malt av mormoren.
Foto: Hilde Bjørnskau / NRKVar mye sint
Leonard var mye sint som barn, på grunn av volden hjemme.
– Jeg tror man kan se på vold som en slags sosial arv, som det er vanskelig men ikke umulig å riste av seg, sier Leonard Ibsen.
– Det var en følelse av å ha oddsene imot og måtte stå ekstra mye på for å finne sin plass. Jeg prøver å beskrive skadevirkningene av vold.
Han endte selv opp med å slå sin egen kone. Voldsarven, som han kaller det, ville han ut av. Terapi og det å skrive om det, hjalp ham.
Hvordan opplevde du det å slå selv?
– Jeg følte avmakt, og kjente på drømmer og lengsler som ikke ble slik jeg hadde trodde. Det er ikke forbudt å være sint, men det kommer ingenting godt ut av å være voldelig, sier Ibsen.
Hva gjorde at du ville skrive bok om opplevelsene dine?
– Jeg har alltid villet at litteratur skal stå i livets tjeneste, og jeg ønsket å forstå meg selv. Da måtte jeg bruke virkeligheten som materiale.
Hvorfor er det viktig for deg å gi ut boken?
– Fordi jeg ønsker å artikulere en del av norsk virkelighet som ikke har vært artikulert før.
– Ikke uetisk å fortelle sin egen historie
– Det er en svært sterk historie, med en betent og viktig tematikk. Vi er spente på mottakelsen og håper boken vekker nysgjerrighet og skaper debatt, sier forlagssjef Richard Aarø.
Foto: Hilde Bjørnskau / NRKForlagssjef Richard Aarø i Tiden mener
Det er viktig at forfatteren forteller rett ut i fra sin synsvinkel, forklarer han.– Det kan aldri være uetisk, for alle har lov til å fortelle sin egen historie, sier Richard Aarø.
– Hvor stor innflytelse berørte personer har hatt på utformingen av manus kan jeg ikke kommentere.
Det er lite rettspraksis på dette området. Dommen i den såkalte
selve fortellersynsvinkelen er.– Det handler om at alle har rett til å fortelle sin egen historie, mens det å formidle andres tanker og følelser er juridisk og etisk problematisk. Dette ser vi også når det gjelder Knausgårds «Min kamp», som ikke har fått noe rettslig etterspill. All har rett til fortelle sin egen historie, og sannheten kan aldri være uetisk. Men man må selvsagt også ta menneskelige hensyn, og det har vi gjort, sier Aarø.
- Video: