NRK Meny
Normal

Instagram endrer modellbransjen

«Insta-jenter» med millioner av følgere på Instagram sørger for at motebransjens beinharde krav til vekt og høyde er i endring.

Kendall Jenner

SUPERSTJERNE: 32 millioner følgere på Instagram er en av årsakene til at Kendall Jenner har gått motevisninger for Calvin Klein og Fandy.

Foto: Kamil Zihnioglu / Ap

Sort hvitt bilde av Sissel Hoffengh med sort genser og lyst hår.

POSITIV: Moteekspert og kommentator Sissel Hoffengh i Dagsavisen.

Foto: Hilde Unosen

Gjennom realityserien «Keeping Up With The Kardashians» har familien Kardashian fra Los Angeles i USA blitt verdenskjendiser uten å være kjente for noe annet enn å være rike og pene.

En av dem er Kendall Jenner, som har steget i gradene til å bli en av verdens mest ettertraktede modeller. 19-åringen har i stor grad klart dette ved hjelp av bildedelingstjenesten Instagram, hvor hun har over 32 millioner følgere.

Kendall Jenner

MODELL: 19 år gamle Jenner har blitt enorm via TV-serien «Keeping Up With The Kardashians».

Foto: Skjermdump instagram

Myker opp kravene

I år har hun gått motevisninger for Chanel og Versace, samtidig som hun er med i motekampanjer for Calvin Klein og Fendi.

– Kendall Jenner har flere følgere enn alle Vogue-oppslag i hele verden til sammen. Man skjønner at det er makt der, og er det noe motebransjen kan, så er det å følge pengene, og den skjønner at de må tilpasse seg etter det folk vil ha, sier motejournalist og kommentator Sissel Hoffengh i Dagsavisen.

Hun mener at «insta-jenter» som Jenner og Gigi Hadid (4,9 mill. følgere) myker opp kravene til det å være modell.

Gigi Hadid

INSTA-JENTE: Sissel Hoffengh mener at en modell som Gigi Hadid myker opp kravene til å være modell.

Foto: Skjemdump instagram

– Nå er det mer opp til hver enkelt hvem man ønsker å se. De legger ut private bilder, og trenger ikke se ut som modeller. De kan være kortere, tjukkere eller tynnere. Modellbransjen har vært veldig kravstore i forhold til hva som slipper gjennom nåløyet, og man må ha helt spesifikke kroppsmål, sier Hoffengh.

Større modeller

Hun sier også at dette får fram litt større jenter, som plus-size-modellen Tess Holiday (930 000 følgere), som er 165 cm høy og veier 127 kilo.

– Hun er superpopulær, men ville aldri vært førstesidemodell for 10–15 år siden. Det er fint at vi får et mer variert motebilde. Insta-jentene er pionerer, og i ferd med å flytte makten fra bladene, sier Hoffengh, og trekker fram at Marc Jacobs gjør casting på Instagram nå.

Tess Holiday

PLUS SIZE: Tess Holiday er en av de store modellene som har blitt kjent via Instagram.

Foto: Skjermdump instagram

Må være på Instagram

Donna Ioanna

URETTFERDIG: Motemamma Donna Ioanna mener motebransjen burde godta større mål hos alle modeller, ikke bare de som blir store via Instagram.

Men ikke alle er like positive til at insta-jentene inntar catwalken. Modellmamma Donna Ioanna synes det er urettferdig at jenter som Gigi Hadid har suksess.

– Bransjen godtar at de er fyldigere enn vanlige modeller, og det er urettferdig. Noen har ikke de målene som skal til, og er større enn det som er vanlig på catwalken. Da burde de også godta større mål hos alle. Det ville gjort min jobb veldig mye lettere, sier hun.

Hun sier at det nå er avgjørende å ha en stor fanskare på Instagram for å lykkes som modell, og at designerne er interesserte i jenter som har flere millioner følgere på Instagram.

– Du kan være en flott modell, men kundene spør om hvor mange følgere har du på Instagram. Jeg må si til mine modeller at de må huske å poste på Instagram. Så viktig har sosiale medier blitt.