Avisene hadde i tredje kvartal en nedgang på til sammen 97 millioner kroner i omsetning sammenlignet med samme periode i fjor.
– Våre aviser i Norge og Sverige fortsetter å møte fall i inntektene, drevet av raskt fall i reklame i trykte medier. I tredje kvartal klarte vi å tilpasse kostnadsbasen fort nok til å øke EBITDA-marginen. Det er også gledelig å se at antall digitalabonnenter vokser raskt. Vi tror dette vil være en viktig inntektsdriver for kvalitetsmedier i fremtiden, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en kommentar til kvartalsresultatet.
Schibsted la fram et resultat etter skatt på 174 millioner kroner i tredje kvartal, mot 797 millioner kroner i samme periode i fjor. Driftsresultatet ble 354 millioner kroner, mot 1.083 millioner kroner i 2015. Brutto driftsresultat ble på 756 millioner kroner.
– Schibsted rapporterte sitt høyeste brutto driftsresultat for tredje kvartal noensinne. Dette var et resultat av fortsatt omsetningsvekst og bedret lønnsomhet i nettannonser, samt nettvekst og betydelige kostnadsreduksjoner i mediehusene, sier Ryssdal.
Ifølge Dagens Næringsliv var resultatet før skatt ventet å falle 965 millioner til 313 millioner, mens fasiten ble 392 millioner kroner.
I VG fortsetter salget av papiraviser å synke drastisk, mens inntekter fra digitalt abonnement vokste i tredje kvartal til rekordtall. Nettinntekter fortsetter å stige.
Driftsinntektene for de annonsebaserte regionavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad falt med 8 prosent i tredje kvartal.
Annonseinntektene falt med til sammen 28 prosent. Totale oppslagsinntekten økte med 7 prosent i årets tredje kvartal mot fjorårets, drevet av vekst i digitale abonnenter og prisøkninger.