Se bilder: Audi A6 3,2 Quattro
Dette er den kliss nye A6en. Det er ingen ting av den gamle som er bevart. Designer Walter Maria de Silva uttalte at Audi, om de ønsker å være innovative, bør forandre design hvert 7-8 år. Slik har det blitt, og her ser du linjeretningene alle Audier kommer til å følge etter hvert. Spør du meg lukter det suksess av disse linjene.
Gutteoppskrift
Blant 40 blankpolerte A6er på Milano Airport fant jeg en med en skikkelig gutteoppskrift. 3,2 liters V6 med Quattro, Sportline pakke og 6 trinns manuell girkasse. Skulle nesten tro de hadde laget den til meg.
Derfor rappet jeg den foran alle de andre journalistene. Og nå har jeg
kost meg skikkelig i tre timer på kryss og tvers i fjellheimen nord i Italia.
Følger alle signaler
Dette er en deilig bil. Den oppfører seg slik jeg vil at den skal gjøre. Den følger alle signaler jeg gir gjennom ratt, gir og pedaler på en måte som gjør meg litt rørt. Den følelsen er svært sjelden i så store biler.
For stor er nye A6. Den har strukket seg voldsomt i både lengde og bredde. Brødeigtendensen til forrige A6 er eliminert. Den har et utrykk som en skillpadde limt til asfalten med tyggegummi. Audi har gjort det motsatte av BMW med interiøret. Cockpit –følelsen er total. Alt av nødvendig informasjon er vinklet og vendt mot føreren, og uansett om det er klimaanlegg, musikkanlegg , navigasjon eller telefon du ønsker å operere, faller alt sammen naturlig på plass der hjernen ønsker å finne det. Jeg skjønte alt, uten instruksjonsbok i løpet av fem minutter.
Dyrere
Minstemotoren 1,8 turbo blir begravd med forrige A6. Synd for oss som lever i et land med høye avgifter. Nå blir rimeligste utgave en 2.0 liters TDi på 140 hk. Men den motoren vil A6 starte på rundt 420.000 kroner. Så kan du klatre via 2,4 liter, 3,2 liter og hvis du vil ta den helt ut: 4,2 liter med 8 sylindere. Du klarer deg sikkert med 140 TDi, men ønsker du å gjøre bilen og deg selv skikkelig glad, så putter du på en 3,2 liters bensinmotor. Det er Autofils testbil, og en perfekt kombinasjon.
Kjøp brukt
Er du blant dem som fremdeles tror at du kan tjene penger på å kjøpe ny bil, bør du vente til Avant-utgaven kommer. Den er rett rundt hjørnet og koster ikke så mye mer. Store sedaner har en tendens til å rase i pris i hjemlandet vårt. Ønsker du derimot å skaffe deg en A6 billigst mulig? Vent et år til de første sedanene kommer på bruktmarkedet.