Inger Marie Gundersen – For You

En studie i de små nyanser hvor småslitne låter løftes til nye dimensjoner.

Inger Marie Gundersen

CD-anmeldelse Inger Marie Gundersen - For You

Hun er Arendals varmeste og mest lavmælte røst, men merkelig nok er Inger Marie Gundersen stadig en av jazznorges små hemmeligheter. Samtidig har hun sunget seg inn i hjerter over hele kloden, ikke minst i Asia hvor hun er stor stjerne både i Sør-Korea og Japan.

Omvendt sjokk

Nå er 51-årige Inger Marie ute med sin fjerde CD siden debuten i 2004. «For You» starter med et omvendt sjokk: AHA-låta «Take On Me», tatt helt ned i et totalt fornyende og tankevekkende lys. På samme måte dempes også småslitne amerikanske låter og løftes dermed paradoksalt nok til dimensjoner som for eksempel verken country-dronning Dolly Parton eller popstjerne Carole Kings originalversjoner hadde.

Skandinavisk A-lag

Per Willy Aaserud

Per Willy Aaserud

Den magiske stemningen skapes av et skandinavisk A-lag med svenske Ulf Wakenius på gitar og Lars Janson på piano, danske Jesper Bodilsen og Morten Lund på bass og trommer. Vår egen trompeter Per Willy Aaserud er også diskret til stede med små utsagn som effektivt gir Inger Maries stemme myk motstand og kontrast.

De små nyanser

Selv om groovene varieres holdes tempoet konsekvent nede, og de improviserte soloinnslagene er korte – men megetsigende. For dette er en studie i de små nyansers kunst. Først og sist er det Inger Marie Gundersens totalt ujålete uttrykk som berører og gjør plata «For You» interessant, enten du hører den med krevende jazzører eller bruker den som genreoverskridende nattmusikk i en stille stue. Derfor kjennes det også overraskende riktig når Inger Marie og Ulf Wakenius runder av helsvensk og harmonisk rålekkert med Olle Adolphsons «Om natten».

Inger Marie - For You

Inger Marie - For You

• Inger Marie Gundersen, vokal
  • Ulf Wakenius, gitar
  • Lars Janson, piano
  • Per Willy Aaserud, trompet
  • Jesper Bodilsen, bass
  • Morten Lund, trommer
  • Stunt Records STUCD 11122

• Seriemorder på kinotoppen

Den nye «Halloween»-filmen dro inn 77,5 millioner dollar åpningshelgen. Det holdt til førsteplass på kinotoppen. Filmen har også den beste åpningen for en film med en kvinne på over 55 år i hovedrollen, og rekorden for filmer i denne skrekkserien. «Halloween» er en direkte oppfølger til John Carpenters klassiske film fra 1978 (NTB)

Jamie Lee Curtis
  • Åpen om narkotikamisbruk

I podkasten «Mandag hele året» om DumDum Boys er programleder Espen Thoresen åpen om sitt eget dopmisbruk når han intervjuer vokalist Kjartan Kristiansen. – Det ville vært urettferdig hvis Kjartan skulle stått igjen alene som misbruker, sier han til Spillerom på NRK Radio. – Jeg var ikke like langt ute som Kjartan, men jeg var også en misbruker. Dette er en subjektiv dokumentar, da må jeg bli med og ta støyten. I rettferdighetens navn.

Espen Thoresen
  • Prisheder for Louis-Dreyfus

Vi kjenner henne ikke minst som Elaine i «Seinfeld». Julia Louis-Dreyfus' humorkarriere strekker seg over flere tiår, og nå har hun fått en høythengende pris for innsatsen. Komiker, produsent og skuespiller Julia Louis-Dreyfus kan nemlig sette den fine Mark Twain-prisen på peishylla. Prishederen fant sted søndag med en TV-sendt fest på Kennedy Center i Washington, melder TT. – Hun var magisk. Jeg tror ikke serien ville blitt en så stor suksess uten henne, sa Jerry Seinfeld foran søndagens prisheder. (NTB)

Julia Louis-Dreyfus