NRK Meny
Normal

Ingen Treholt-effekt på kino

Arne Treholt har dominert nyhetsbildet i det siste og skjøvet alle andre nyheter til side. Men på kino får derimot Treholt og hans spiontropp med ninjaer lite oppmerksomhet.

Otto Meyer (Jon Øigarden), Kjettingen (Dean-Erik Andersen) og Kommandør Arne Treholt (Mads Ousdal)

Arne Treholt, spilt av Mads Ousdal, treffer ikke spesielt godt på kino.

Foto: Tordenfilm

Treholt-saken slutter aldri å fascinere og den snart 20 år gamle spionsaken er fortsatt like brennhet som da spionanklagene slo ned som en bombe i 1984.

Man skulle kanskje tro at fiksjonsfilmen om Arne Treholt også får litt ekstra vind i seilene, men det ser ut til at kino er det eneste mediet der Treholt-saken har sin klare begrensning.

Skuffet over besøkstallene

Produsent for «Kommandør Treholt og Ninjatroppen», Kjetil Omberg, forteller at 27.000 nordmenn så langt har sett filmen på kino. Han legger ikke skjul på at han er litt skuffet over tallene.

– Jeg vil på ingen måte kalle filmen en flopp, men skulle jo ønske at tallene var en god del høyere. Hadde dobbelt så mange sett filmen, hadde det vært i størrelsesorden av hva vi håpet på i forkant.

Vi ser ingen Treholt-effekt på kino.

Kjetil Omberg, produsent

Ingen Treholt-effekt å se

Omberg ser ikke bort fra at den siste tids medieboom kunne hatt en viss effekt om timingen hadde vært annerledes.

– Hadde vi hatt kinopremiere tre uker senere, kunne vi kanskje hatt en effekt av all medieomtalen. Men slik det er i dag, ser vi ingen Treholt-effekt på kino. Vi ser derimot et helt normalt besøkskretsløp av filmen hvor besøkstallene nå begynner å avta.

– Uklar målgruppe

Vegard Larsen

– FRISK OG MODIG: NRK2s filmanmelder Vegard Larsen synes «Kommandør Treholt og ninjatroppen» ble noe for lang, men at den var både frisk og modig. Han mener den ble for vag for det norske publikum.

Foto: Dagbladet

Vegard Larsen, programleder for «Filmbonanza» på NRK2, er overrasket over at besøkstallene har vært så lave.

– Det har vært massiv markedsføring, som i seg selv skulle generert besøkstall. Men den har vært vanskelig å sette i bås, og det store publikum ønsker tydligere sjangerrammer, sier Larsen, og viser til at «Knerten gifter seg» i løpet av åpningshelgen solgte 95 000 billetter.

– Hvorfor flopper den?

– Den er vanskelig å få has på, fordi målgruppen er uklar. Jeg synes den er frisk og modig, men 40 minutter for lang. Det ville vært en strålende halvtimes novellefilm, sier han.

Håper på utenlanslansering

Alt håp er likevel ikke ute. Teamet bak Arne Treholt og Ninjatroppen er for tiden i USA for å lansere filmen for et utenlandsk publikum og ifølge Omberg har de fått positive tilbakemeldinger fra flere utenlandske aktører.

Så selv om Arne Treholts kinofremtid står svakt i Norge, er det likevel mulig at utlendingene trykker den norske ninjamesteren til sitt bryst.