Hopp til innhold

Ingen løsning for Oslo-jazzen

Det er trolig en lykkelig skilsmisse når Nasjonal jazzscene og Cosmopolite nå skiller lag etter to års samliv. Den ukuelige klubbvert Miloud Guiderk vil garantert omgjøre sitt femte tilholdssted, Soria Moria, til et nytt slott for verdensmusikk, alle sorter etnisk musikk - og jazz. Det merkelige huset på uhøytidelige Torshov er et skikkelig kråkereir med kafé, storsal og mange muligheter.

Cosmopolite
Foto: Jan Granlie

Nykommeren Nasjonal Jazzscene  vil på sin side også kunne tilby flotte konsertserier i det gamle Victoria Teater, selv om jazzen her tvinges inn i rokokko-interiør med ukomfortable, faste stolrekker og minimalt armslag. Oslo Jazzfestival har med hell lagt flere av sine flotteste produksjoner her, sist dokumentert med NRK-opptaket av Lee Konitz/John Pål Inderberg kvartett som i disse dager foreligger på CD.

Vinneren i første runde er Oslos jazzpublikum, som forhåpentlig vil kunne oppleve et enda rikere konserttilbud når de de to partnerne nå blir konkurrenter. Men det er også tapere i spillet: Først og fremst de som så kimen til et Oslo Jazzhus da storsalen Cosmopolite nylig ble supplert med biscenen Belleville i kjelleretasjen. Millioninvesteringer og utallige dugnadstimer viste seg altså null verdt når husvertens sanne mål framsto: Økt profitt.

For Oslo-jazzen er det bittert nok en gang å bli salderingspost for eiendomsspekulanter og lunefulle restauratører. Denne gang er det Petter Stordalen som ser muligheter i å bygge om det gamle bedehuset – til hotell. Hvilket betyr at et av hovedstadens mest særpregede 1930-talls interiører står for fall.

På vegne av Oslo by, vår felles historie og jazzen fremmes herved dette forslag for Byantikvaren i Oslo: Møllergata 26 og Mariboesgate 2B fredes!

Erling Wicklund

Her er Reguleringsplanen  for Mariboesgate 2B og Møllergata 26

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.