Nykommeren
vil på sin side også kunne tilby flotte konsertserier i det gamle Victoria Teater, selv om jazzen her tvinges inn i rokokko-interiør med ukomfortable, faste stolrekker og minimalt armslag. Oslo Jazzfestival har med hell lagt flere av sine flotteste produksjoner her, sist dokumentert med NRK-opptaket av Lee Konitz/John Pål Inderberg kvartett som i disse dager foreligger på CD.Vinneren i første runde er Oslos jazzpublikum, som forhåpentlig vil kunne oppleve et enda rikere konserttilbud når de de to partnerne nå blir konkurrenter. Men det er også tapere i spillet: Først og fremst de som så kimen til et Oslo Jazzhus da storsalen Cosmopolite nylig ble supplert med biscenen Belleville i kjelleretasjen. Millioninvesteringer og utallige dugnadstimer viste seg altså null verdt når husvertens sanne mål framsto: Økt profitt.
For Oslo-jazzen er det bittert nok en gang å bli salderingspost for eiendomsspekulanter og lunefulle restauratører. Denne gang er det Petter Stordalen som ser muligheter i å bygge om det gamle bedehuset – til hotell. Hvilket betyr at et av hovedstadens mest særpregede 1930-talls interiører står for fall.
På vegne av Oslo by, vår felles historie og jazzen fremmes herved dette forslag for Byantikvaren i Oslo: Møllergata 26 og Mariboesgate 2B fredes!
Erling Wicklund
Her er
for Mariboesgate 2B og Møllergata 26