Social Media Days er en bransjekonferanse for alle som er opptatt av sosiale medier i egen virksomhet – både i privat og offentlig sektor. Konferansen avsluttes med prisutdelingen Gullenken, hvor prisen «årets sosiale medier-personlighet» henger høyest.
I år var det NRKs sosiale medier-sjef som fikk den gjeve prisen. Juryen begrunnet prisen på denne måten:
– Få har hatt like stor innflytelse på sosiale medier-feltet i Norge som Ingeborg Volan – det siste året så vel som de foregående seks årene. Hun har vært en av innovatørene innen sosiale medier siden hun som fagmedarbeider på Institutt for journalistikk holdt Norges første kurs i sosiale medier for journalister i 2008.
Skjønte ikke hvem det var snakk om
Ingeborg Volan forteller at hun ble skrekkelig overrasket over prisen. Hun visste ikke at hun var nominert, og skjønte heller ikke at det var henne det var snakk om før juryen kom til slutten av sin begrunnelse.
– Det er forhåpentligvis en anerkjennelse av at det går an å få faglighet inn i et nytt felt. Det er en av de tingene jeg har jobbet med de siste fem-seks årene.
– På hvilken måte da?
Ved å ha faglige og godt begrunnede diskusjoner. For eksempel hva man kan forvente av den offentlige forvaltningen i sosiale medier eller hvordan allmennkringkasting skal fungere i en ny kommunikasjonshverdag. Og så tror jeg at jeg har vært en døråpner til et felt som mange synes er vanskelig.
Blir tatt mer på alvor
Ingeborg Volan mener sosiale medier blir tatt mer på alvor nå enn for noen år siden, da ble tittelen «ekspert på sosiale medier» tatt mindre seriøst.
– De første årene var skepsisen fortjent. Sånn er det ikke i dag. Det er et etablert forskningsfelt, og det er et helt annet nivå av faglighet. Det blir fort gjennomskuet dersom man driver på med tåkeprat og synsing.
Ingeborg Volan ble ansatt som spesialrådgiver for sosiale medier i 2013, før det jobbet hun fire år som kommunikasjonsrådgiver med sosiale medier som spesialfelt, sist som leder for digital faggruppe i Gambit Hill+Knowlton.
NRK fikk også finalepris i kategorien mest sosiale organisasjoner og P3 Morgen fikk finaleplass for beste Facebook-side.
- Les også: Snapchat, vår nye nyhetsleverandør?