Informantnettverk øker i omfang

Minst en ansatt ved Rikshospitalet i København har tipset Se og Hør om kjente dansker som skulle til ultralyd i forbindelse med graviditet.

Vise-statsministeren i Danmark, Margrethe Vestager, har sagt unnskyld til Norge pga Albin

Talkshow-vert Anders Lund Madsen mener han har vært overvåket.

Foto: Skjermbilde/Danmarks Radio

Kilde: NTB/NRK

Tre uavhengige kilder sier til danske TV2 at medarbeideren på Rikshospitalet hadde adgang til navnene på kvinner som skulle til ultralyd. Dermed kunne Se og Hørs journalister og fotografer være på plass på sykehuset når kvinnene hadde time.

Sykehuskilden skal ifølge TV2 ha fått penger av Se og Hør for opplysningene.

Talkshow-vert vant over Se og Hør

En av dem som mener han har blitt overvåket av Se og Hør er talkshow-verten Anders Lund Madsen.

– Jeg mener det er problematisk for samfunnet når man ikke kan gå til sykehuset uten å måtte lure på om media er informert, sier Anders Lund Madsen til danske TV2.

Han forteller at hadde en ubehagelig følelse av at han ble overvåket av Se og Hør da han og hans gravide kjæreste for tre år siden var på sykehuset for en ultralydundersøkelse.

– Barnet var dødt og vi var lei oss. Så ringte Se og Hør på ettermiddagen og gratulerte oss med graviditeten.

Seks måneder senere, når den kjente TV-vertens kjæreste var gravid igjen dukket nok en gang Se og Hør opp, selv om paret, ifølge Madsen, tok alle forholdsregler. De fortalte ingen at de skulle på ultralyd.

– Men utenfor døren ble de igjen møtt av Se og Hørs journalist og fotograf, forteller han.

Anders Lund Madsen gikk til sak etter at Se og Hør publiserte artikler fra sykehuset. Han vant og fikk 100.000 danske kroner i erstatning.

Flyselskap på kildelisten

Det er også blitt avslørt at ukebladet har hatt kilder i flybransjen.

To anonyme journalister i Se og Hør sier til danske TV2 at bladet i årevis har betalt ansatte i i flyselskapet SAS og i Naviair, som står for kontrollen av flytrafikken.

Den ene journalisten har fått informasjon om kjendiser og kongelige på vei til utlandet av en ansatt i flyselskapet SAS.

Den andre journalisten sier at vedkommende har hatt en fast kilde blant flygelederne i kontrolltårnet på Københavns lufthavn. Begge kildene har adgang til flyenes passasjerlister.

Den danske transportministeren Magnus Heunicke har beordret gransking av opplysningene om at ansatte i SAS og ved Kastrup flyplass har solgt opplysninger om passasjerlister.

Heunicke hadde mandag et møte med rådet for dansk luftfart, der også representanter for flyselskapet SAS deltok.

– Jeg har sagt til luftfartsbransjen at det er fullstendig uakseptabelt dersom det viser seg at det vært brudd på loven, og at det har sittet medarbeidere forskjellige steder og solgt fortrolige opplysninger om kjendiser og kongeliges reiser til sladderblader, sa Heunicke etter møtet.

IT-spesialist siktet i saken

Skandalen rundt danske Se og Hør begynte å rulle i forrige uke etter at politiet innledet etterforskning av en IT-spesialist som angivelig skal ha solgt opplysninger om danske kjendiser og kongeliges bruk av kredittkort til ukebladet.

Denne kilden ble tirsdag siktet i saken. Siktelsen gjelder blant annet brudd på den danske straffelovens paragraf 263, som dreier seg om å skaffe seg adgang til andres opplysninger, samt for overtredelse av markedsføringslovens bestemmelser om forbud mot å viderebringe forretningshemmeligheter.