Hopp til innhold

Facebook lanserer hudblekningsapplikasjon

Nå sørger Facebook for at indiske menn får lysere hud på profilbildene sine.

Vaselinreklame

Bollywoodstjernen Shahid Kapur deltar i Vaselines hudblekingskampanje.

Foto: Skjermdump fra Facebook

Den nye applikasjonen fra Facebook er laget i samarbeid med hudpleierfirmaet Vaseline. De lanserer for tiden et nytt produkt for menn som bleker huden.

Bollywoodstjernen Shahid Kapur har sagt ja til å la seg avbilde i kampanjen. Bildet er av en blid stjerne med en lysende strek over midten av ansiktet: på venstre siden er han lys og blek, mens han har sin normale og mørkere hudfarge på høyresiden.

– Vi startet med reklameringen (for applikasjonen) fra den andre uken i juni, og tilbakemeldingene har vært ganske fenomenale, sier Pankaj Parihar som designet kampanjen til news.com.

Lide for skjønnheten.

– Flere og flere menn er blitt engstelige for å ikke ha hvit nok hud, sier sosiologiprofessor T.K. Oommen fra Jawaharlal Nehru University i New Delhi til The Age.

Dr. Erin Gilbert, dermatolog ved State University of New York, forteller at hun eller en kollega ser tilfeller av alvorlige bivirkninger fra hudblekningkremer minst én gang i uken.

Marked for blek hud

I 2005 lanserte den indiske kosmetikkgiganten Emani den første blekningskremen for menn: «Fair and Handsome». Den første kvinnelige kremen hadde da vært på markedet i 27 år. Siden den gang har et halv dusin utenlandske merker, som for eksempel Garnier, L’Oreal og Nivea, deltatt i den kosmetiske trenden og promoterer «magisk» hudblekning.

I 2009 svarte 12 000 mennesker i India fra tre nordlige stater i India at nyansen på hudfargen var det viktigste kriteriet når de skulle velge partner.

– Indere tror at hvis du har lys hud, så hører du til en høyere kaste; nemlig brahminerne, sier Oommen.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober