Den nye applikasjonen fra Facebook er laget i samarbeid med hudpleierfirmaet Vaseline. De lanserer for tiden et nytt produkt for menn som bleker huden.
- Se også: Facebookapplikasjonen her
Bollywoodstjernen Shahid Kapur har sagt ja til å la seg avbilde i kampanjen. Bildet er av en blid stjerne med en lysende strek over midten av ansiktet: på venstre siden er han lys og blek, mens han har sin normale og mørkere hudfarge på høyresiden.
– Vi startet med reklameringen (for applikasjonen) fra den andre uken i juni, og tilbakemeldingene har vært ganske fenomenale, sier Pankaj Parihar som designet kampanjen til news.com.
- Les også:
- Se også:
Lide for skjønnheten.
– Flere og flere menn er blitt engstelige for å ikke ha hvit nok hud, sier sosiologiprofessor T.K. Oommen fra Jawaharlal Nehru University i New Delhi til The Age.
Dr. Erin Gilbert, dermatolog ved State University of New York, forteller at hun eller en kollega ser tilfeller av alvorlige bivirkninger fra hudblekningkremer minst én gang i uken.
Marked for blek hud
I 2005 lanserte den indiske kosmetikkgiganten Emani den første blekningskremen for menn: «Fair and Handsome». Den første kvinnelige kremen hadde da vært på markedet i 27 år. Siden den gang har et halv dusin utenlandske merker, som for eksempel Garnier, L’Oreal og Nivea, deltatt i den kosmetiske trenden og promoterer «magisk» hudblekning.
I 2009 svarte 12 000 mennesker i India fra tre nordlige stater i India at nyansen på hudfargen var det viktigste kriteriet når de skulle velge partner.
- Se også:
(ekstern lenke)
– Indere tror at hvis du har lys hud, så hører du til en høyere kaste; nemlig brahminerne, sier Oommen.