Hopp til innhold

India trues av "infotainment"

Indisk professor mener nyhetsprogrammenes prioriteringer er en fare for verdens største demokrati. Verst går det ut over dekningen av politikk og samfunnsstoff.

Indiske familier flokker seg om TV - og får servert stadig mer underholdning.

Indiske familier flokker seg om TV. Nå er også nyheter blitt underholdning.

Foto: SEBASTIAN D'SOUZA / AFP

- Dette blir mer og mer vanlig i India og er en skremmende utvikling, mener Daya Kishan Thussu som er professor i internasjonal kommunikasjon ved University of Westminster i England.

I følge professoren blir det stadig mindre av spørsmål som tradisjonelt sett har vært viktige i verdens største demokrati, for eksempel om sosial rettferdighet.

Infotainment

Det er tre temaer som tar nesten all oppmerksomhet: film, cricket og

Daya Kishan Thussu

Daya Kishan Thussu

Foto: University of Westminister

kriminalitet.

Også selve formidlingen av nyhetene tar mer og mer etter metodene til underholdningsindustrien. Rytmisk musikk surrer i vei mens nyhetene presenteres i en lett og uengasjert form.

Thussu har studert tv-mediet i flere år og har nettopp skrevet boken "Entertainment, The Rise of Global Infotainment". Han er svært bekymret for utviklingen i hjemlandet.

- Svekker engasjementet

- Problemet med moderne indisk nyhetsjournalistikk er at den distraherer folk og tar oppmerksomheten deres bort fra det som virkelig er sosiale spørsmål i samfunnet, og bringer i samfunnsdebatten spørsmål som ikke betyr noen ting.

Så sent som i 1991 hadde India tv-monopol. I dag har landet snart 300 tv-kanaler som henvender seg til over 87 språkgrupper.

Thussu påpeker at ingen andre land har så stor kompleksitet i mediebildet, og sier det er to grunner til dette.
- I dag er TV-industrien drevet av markedskreftene, og seertall og reklame står i sentrum.

Etter modell av USA

Flere nyhetskanaler i India er eid av store konglomerater i underholdningsindustrien. Dermed oppstår en synergieffekt: Nyhetskanalene tjener på å ha stoff fra eierselskapet, og eierselskapet tjener på å markedsføre sine filmer, skuespillere og tv-stjerner i nyhetsprogrammene.

- Utviklingen i India er ikke unik. Synergieffektene mellom underholdningsindustrien og den seriøse nyhetsdekningen skjer over hele verden. Det er den amerikanske modellen, sier Thussu.

Men i India har man hatt en tradisjon for selvstendig, kritisk tenkning både ved universiteter og innen journalistikken, påpeker professor Thussu.
- Denne tradisjonen er nå under press fra underholdningsindustrien. Det er bekymringsfullt.

Et intellektuelt folk

Han tror det vil komme en korreksjon fra folket dersom nyhetsindustrien blir for sterkt påvirket av underholdningsindustrien. - Folk er ikke dumme, men jeg frykter likefullt det som vil skje hvis trendene fortsetter. Da vil autonomien og evnen til den frie tanke trues.

Medieprofessor Helge Rønning mener dette perspektivet også er relevant for Europa og Norge.

- India er et av verdens store multikulturelle samfunn innenfor seg selv, og et vellykket sådan. Når også Europa går i retning av multikulturelle forhold er det viktig å se på hva som skjer i India og deres erfaringer på dette feltet.

Kulturstrøm

  • Pris til norsk film i Venezia

    Dag Johan Haugeruds film «Kjærlighet», som er nominert til Gulløven i Venezia, ble tildelt filmkritikerprisen Bisato d'Oro i Venezia fredag kveld. Det fant sted foran Palazzo Del Cinema, får NRK bekreftet av NFI.

    Bisato d'Oro er en uavhengig filmpris som deles ut under filmfestivalen i Venezia av en gruppe filmkritikere. Det er en parallell pris til festivalens offisielle priser.

    Det er første gang en norsk film kjemper om hedersprisen siden 1986. Filmen «Kjærlighet» er nummer to i Haugeruds trilogi som handler om sex, drømmer og kjærlighet.

    På rollelisten står blant annet Lars Jacob Holm og Tayo Citadella Jacobsen, som ble fotografert på rød løper fredag. Andrea Bræin Hovig, Marthe Engebrigsten og Thomas Gullestad medvirker også i filmen og tilbringer helgen på filmfestivalen.

    Vinneren av Gulløven avgjøres lørdag.

    Den norske filmen Kjærlighet fikk kritiker-pris i Venezia. Her er gjengen på rød løper fredag 6. september 2024.
    Foto: NFI
  • Fortreffelig kombinasjon av arbeidsplasskomedie og agentspenning

    – I den fjerde sesongen fortsetter denne deilige blandingen av høyspent etterretning og sorthumoristiske gullkorn å skinne på skjermen. Denne gangen starter det med en eksplosjon i London, og vi settes raskt på sporet av gamle hemmeligheter og en mulig MI5-skandale, skriver seriekritiker Sigurd Vik om «Slow Horses» på Apple TV+.

  • Post-punk bandet English Teacher vant prestisjetung pris

    Det engelske post-punk bandet «English Teacher» vant Storbritannias prestisjetunge Mercury pris for sitt debutalbum «This could be texas» under en seremoni i Londons Abbey Road-studier torsdag, melder nyhetsbyrået AFP.