- Dette blir mer og mer vanlig i India og er en skremmende utvikling, mener Daya Kishan Thussu som er professor i internasjonal kommunikasjon ved University of Westminster i England.
I følge professoren blir det stadig mindre av spørsmål som tradisjonelt sett har vært viktige i verdens største demokrati, for eksempel om sosial rettferdighet.
Infotainment
Det er tre temaer som tar nesten all oppmerksomhet: film, cricket og
kriminalitet.
Også selve formidlingen av nyhetene tar mer og mer etter metodene til underholdningsindustrien. Rytmisk musikk surrer i vei mens nyhetene presenteres i en lett og uengasjert form.
Thussu har studert tv-mediet i flere år og har nettopp skrevet boken "Entertainment, The Rise of Global Infotainment". Han er svært bekymret for utviklingen i hjemlandet.
- Svekker engasjementet
- Problemet med moderne indisk nyhetsjournalistikk er at den distraherer folk og tar oppmerksomheten deres bort fra det som virkelig er sosiale spørsmål i samfunnet, og bringer i samfunnsdebatten spørsmål som ikke betyr noen ting.
Så sent som i 1991 hadde India tv-monopol. I dag har landet snart 300 tv-kanaler som henvender seg til over 87 språkgrupper.
Thussu påpeker at ingen andre land har så stor kompleksitet i mediebildet, og sier det er to grunner til dette.
- I dag er TV-industrien drevet av markedskreftene, og seertall og reklame står i sentrum.
Etter modell av USA
Flere nyhetskanaler i India er eid av store konglomerater i underholdningsindustrien. Dermed oppstår en synergieffekt: Nyhetskanalene tjener på å ha stoff fra eierselskapet, og eierselskapet tjener på å markedsføre sine filmer, skuespillere og tv-stjerner i nyhetsprogrammene.
- Utviklingen i India er ikke unik. Synergieffektene mellom underholdningsindustrien og den seriøse nyhetsdekningen skjer over hele verden. Det er den amerikanske modellen, sier Thussu.
Men i India har man hatt en tradisjon for selvstendig, kritisk tenkning både ved universiteter og innen journalistikken, påpeker professor Thussu.
- Denne tradisjonen er nå under press fra underholdningsindustrien. Det er bekymringsfullt.
Et intellektuelt folk
Han tror det vil komme en korreksjon fra folket dersom nyhetsindustrien blir for sterkt påvirket av underholdningsindustrien. - Folk er ikke dumme, men jeg frykter likefullt det som vil skje hvis trendene fortsetter. Da vil autonomien og evnen til den frie tanke trues.
Medieprofessor Helge Rønning mener dette perspektivet også er relevant for Europa og Norge.
- India er et av verdens store multikulturelle samfunn innenfor seg selv, og et vellykket sådan. Når også Europa går i retning av multikulturelle forhold er det viktig å se på hva som skjer i India og deres erfaringer på dette feltet.