Hopp til innhold

Mini Cooper 1,6 diesel

Det kan være mye å hente på å importere bil fra utlandet. Denne gangen sparte vi 70.000 kr.

Mini Cooper
Foto: Thomas Doerfer, Wikipedia

Vi fant en 2007-modell Mini Cooper med 1,6-liter dieselmotor på 110 hk og sekstrinns girkasse.

Den er førstegangsregistrert i mai 2007. Kilometerstand: 6900 km. Sølv metallic, med svart tak, svarte fartsstriper og 17 tommers hjul. Demobil som er kjørt hos Mini- og BMW-forhandler i Frankfurt, Tyskland. Funnet på www.mobile.de for 19 800 Euro.

Noe utstyr?

Som vanlig har vi funnet en velutstyrt bil. Vi nevner: Delvis skinninteriør, Chrome-line eksteriør og ”pepper-pakke” med kjørecomputer, aluminiumsfelger, ESP og radio med CD-skifter.

Hvorfor?

Bilen er fantastisk morsom å kjøre, med godt veigrep og gode kjøreegenskaper. Den slitte klisjeen om gocart-følelse kan vi med rette børste støvet av her.

Bilen er ekstremt dieselgjerrig, og ikke minst ser den bra ut! Denne bilen blir du i godt humør av, og den er nesten helt ny!

For hvem?

Tidligere var dette bilen for den trendy, lekende og urbane personen som ikke hadde all verdens plassbehov. Nå kan SV'ere og andre miljøforkjempere også nyte denne godbiten av en bil.

Med diesel er den så miljøvennlig at det nesten vokser løvetann ut av eksosrøret på den... Dieselforbruket er på 0,44 l/mil ved blandet kjøring, og partikkelfilter er standard fra fabrikk!

Noe å spare?

Det fantes i skrivende stund INGEN tilsvarende bruktbil til salgs i Norge. Den nærmeste jeg kom (og som egentlig er ganske fjernt...) var en 2005-modell Mini One med en 1,4-liters diesel på bare 75 hk.

Den hadde gått 44 000 km og var til salgs for kr. 205 000,-. Nybilpris for tilsvarende bil og utstyr nærmer seg derimot 300 000,-. Vår bil kommer på kroner 215 000,-, så ja, det er penger å spare!

Regnestykke ved import av ”vårt” eksemplar:

Bilens pris i Tyskland: 19.800 euro – 19 % fradrag tysk mva. x 7,95 = 127.500 kr. (kurs på € er satt til 7,95 i eksemplet).

  • Norsk moms: 31.875 kr
  • Vektavgift: 40.663 kr
  • Motoreffektavgift: 15.804 kr
  • CO2-avgift: 4.744 kr
  • Bruksfradrag: - 7.345 kr
  • Vrakpant og klimagassavgift: 1.610 kr

Bilens pris inkl. alle avgifter: 214.850 kr

Denne artikkelen sto første gang på trykk i juleutgaven 2007 av bladet Autofil. Vær derfor obs på at kurs, pris, osv kan ha forandret seg noe.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober