–Jeg kaller det «gladskap», sier trendforsker Michell Orme til NRK.no.
Minimalisme må vike for sjel og personlighet
En av nyhetene fra IKEA er et veggskap, flatpakket og masseprodusert for hele verden, men med muligheten til å kle fronten med familiefoto. Det personlige preget er på vei inn, og det kjølige stildraget på vei ut.
Interiørgiganten lanserer sin 60. katalog 10. august, og har fått bruke en kolonihage på Sogn i Oslo som utstillingsvindu for å vise fram sesongen 2011.
Hagesaks og hengekøye er byttet ut med dunkende musikk fra et partytelt og blåmalte trillebårer stappfulle av IKEA-kataloger og champagne på is.
– Med denne utstillingen viser IKEA at minimalisme er et dødt og begravd fenomen. I stedet har møbelvarehuskjeden trukket naturen inn, og satset på varmere farger og en mer leken stil, sier trendanalytiker Michelle Orme til NRK.no.
Kulden er forsvunnet
I tre ulike hytter viser interiørgiganten hva det skal satses på neste sesong: barn, natur, stil og orden.
- Mye av dette ser da ut som funksjonslistiske former, mye i enkelt uttrykk og det er mye som er i hvitt?
– Ja, men dette er ikke minimalisme i betydningen bart og skrellet. Det vi ser er et moderne og stilrent uttrykk, og fremfor alt er det innredet. Noen steder er det også helt tydelig at bruken av varmt treverk er preget av tidsånden og gir varme og nærhet, sier Orme.
Eksotisk i Los Angeles og Tokyo
Mens den amerikanske utgaven av katalogen gir mer plass til de varme og mørke - sort kjøkken og mørke tresorter, fortsetter den nordiske varianten med lyse farger.
– I Skandinavia vil vi fortsatt ha de lyse fargene, bjørk er for eksempel blant tresortene som dominerer, sier Frode S. Ullebust.
– I Tokyo eller i Los Angeles er dette eksotisk: Det skandinaviske og de rene linjene, sier Orme.
Nye tekstiler designet av IKEA, viser tydelig den nye trenden. I stoffene mikses tradisjonelle elementer med inntrykk fra både naturen og det urbane.
IKEA sent ute med farger
Folkloristiske symboler og ikkeminst sterkere farger smettes inn i den rolige, harmoniske og delikate skandinavisk trenden. Bjørg Owren, administrerende direktør i informasjonskontoret for farge og interiør (IFI) mener at dette er på høy tid
– Tiden er overmoden for å få farger inn i huset. Vi begynner å nå et metningspunkt når det gjelder alt det hvite. Jeg tror vi kommer til å se flere grønntoner, og rødt kommer tilbake til interiøret, sier Bjørg Owren
400 millioner leser katalogen
På verdensbasis blir det trykket 198 millioner IKEA-kataloger fordelt på 54 utgaver og 28 språk. Mer enn 400 millioner mennesker leser katalogen.
Likevel kan andre store aktører, nyskapende designere, interiørmagasiner, TV-programmer ha vel så stor betyrning som trendsettere i Skandinavia.
– Når det gjelder enkeltprodukter kan IKEA være trendskapere, men som regel er IKEA trendspredere. De kan lettere oppleves som trendsettere i andre verdensdeler enn vår egen, sier Michelle Orme.