Nordens språkpris deles ut av foreningen Norden hvert år. Prisen gis til en person eller organisasjon som på en god måte bidrar til å styrke den nordiske språkforståelsen.
I år går prisen til Ikea, for deres arbeid med å gjøre nordiske ord og nordisk kultur kjent over hele verden, ifølge foreningen.
– Ikea handler ikke bare om språk, men også om nordisk design, kulturuttrykk og møbeldesign. Prisen kombinerer både språk, og en anerkjennelse av nordisk kultur og design, sier Leif Holst Jensen, nestleder i foreningen Norden.
Ikke tilfeldige navn
«På samtlige Ikea-varehus serveres i dag skandinaviske spesialiteter i restauranten, skilt med «tack» og «hej då» møter kundene og møbelnavnene oversettes ikke. Dermed lærer også vi i Norden at det heter lingon, godis og glass, sovdags, tupplur og gäspa på svensk», står det i juryens begrunnelse.
Fungerende kommunikasjonssjef i Ikea Norge, Kristian Willanger, sier det er system i hva slags navn de forskjellige produktene får. Alle kunstige planter heter for eksempel noe med «Fejka», og alle barneprodukter heter noe med «Duktig».
– Det er for at barn skal bli «duktige», og oppleve mestringsfølelse når de leker med lekene, sier Willanger.
Alle stoler får nordiske guttenavn, tekstiler får jentenavn, og alle senger får stedsnavn fra Norge.
– Det er jo alltid morsomt å kunne si at amerikanere og kinesere blir unnfanget i for eksempel «Trysil» eller «Vågå», sier Willanger.
Han sier de unngår etternavn, eller navn som betyr noe annet på andre språk. For tiden er det en person som jobber på fulltid med å gi navn til nye produkter.
Ikke alle er like fornøyde om de får navnet sitt på en dørmatte, men Willanger sier det er mest positive reaksjoner.
Legger vekt på enkelt språk
Nordens språkpris er delt ut de siste syv årene. I fjor vant TV-serien SKAM, mens Fredrik Skavlan fikk den første prisen i 2010.
I år er første gang prisen gis til en bedrift.
– Vi søker etter kandidater som favner hele norden, og som favner det nordiske språket, sier Holst Jensen.
- Les også:
Willanger sier det er Ikea-grunnlegger Ingvar Kamprads vanskeligheter med store tallrekker og artikkelnumre, som er grunnen til at de i sin tid startet med navn på produktene.
Kamprad selv sier han er takknemlig for prisen.
– På Ikea legger vi stor vekt på å markedsføre det unike ved skandinavisk kultur og våre skandinaviske verdier. Og siden jeg har slitt med dysleksi hele livet, forstår jeg godt hvor viktig språk er, kanskje bedre enn de fleste, sier Kamprad.