Pétur Gautur
Regi Baltasar Kormákur
Peer Gynt: Björn Hlynur Haraldsson
Amfiscenen, Nationaltheatret
Björn Hlynur Haraldsson som Peer Gynt forteller om bukkerittet til Mor Åse på filetfabrikken. Foto Thjodleikhúsid
Mor Åse jobber på filetfabrikken, Dovregubben er en mafiatype og barnet med Anitra sitter i rullestol. Den islandske film- og teater-regissøren Kormákur plasserer Peer inn i vår virkelighet idag og får frem nærhet og følelser i Ibsens berømte figur. Han blir et menneske av kjøtt og blod som kan røre til tårer.
Scenografien til Gretar Reynisson skaper hvite omgivelser (likhus, sykehus, filetfabrikk og badstu), og med mye kroppslig nakenhet gir det assosiasjoner til intime hendelser i livet.
Lav impulskontrol
Petur er en kåt gutt som lar seg friste av pågående jenter, har lav impulskontroll og drikker for mye til gale tider. I fylla går han for langt og stikker av fra konsekvensene.
Peer Gynt holder investeringskonferanse. Foto Thjodleikhúsid, Reykjavik.
Kormákur starter historien på likhuset. Bøygen lar Peer få en ny sjanse, vekker ham opp og sender ham avgårde for å bevise at han var seg selv. Så følger Ibsens scener, nedkortet, men ganske kronologisk. Mor Åses død foregår i sykeseng på sykehuset omgitt av andre senger, og kostelig er business-Peer i moteriktig dress, omgitt av simultanoversettende damer når han redegjør for sine innbringende foretak overfor investorer fra England, Frankrike og Tyskland.
Nektet oversettelse
Regissør Kormákur nektet Nationaltheatret å ha en løpende oversettelse av teksten underveis. Publikum fikk sammendrag av alle scenene i kronologisk rekkefølge. Det var naturlivis en hjelp, men særlig i siste delen var det et savn å ikke være sikker på akkurat hvilken replikk Peer eller en av de andre sa i scenene.