I kveld klokka 20.00 har radiokanalen P13 premiere på Vulkan i Oslo. (Fra klokka 19.40 kan du følge dette direkte på NRK.no).
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen åpner kanalen offisielt, og Norges nyeste rockekanal skal feires med direktesendt konsert der Spellemannsnominerte Atlanter skal få æren av å spille kanalens første låt.
På scenen dukker også Hanne Kolstø og Anne Lise Frøkedal opp. Det er en godt skjult hemmelighet hvilken låt som skal få æren av å åpne kanalen, men det spekuleres i om det er skrevet en egen låt for anledningen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Med premieren i kveld har nordmenn tre rockekanaler å velge mellom. P4s nye kanal P6 Rock gikk på lufta for to uker siden, og i tillegg ble en ren rockekanal, Radio Rock, lansert i fjor av SBS Radio.
Det ble snakket om en rockekrig, og at norgesmarkedet ikke ville ha plass til å holde mange like kanaler i live. Ikke helt nøyaktig, mener P13s musikksjef, Kristin Winsents.
– Vi har ikke startet noen rockekrig, det er det dere i pressen som har gjort, sier hun til NRK.no.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Ikke noen jukeboks
P6 Rocks kanalsjef Kenneth Andresen sa tidligere i måneden at han ønsket NRKs nye kanal velkommen, og at han så fram til det han mener er en god arbeidsfordeling. Mens P6 og Radio Rock skal befatte seg med store hits, sier P13s nye musikksjef Kristin Winsents at kanalen vil skille seg ut i helt vesentlig grad.
– Hva er annerledes med P13?
– Jeg ser ikke at vi er like i det hele tatt. Noen av det som gjør oss unike er den store musikkbasen vår. Vi er allmenkringkaster, ikke bare jukeboks, og det betyr at vi skal spille mindre kjente låter fra de mest kjente bandene, låter som har inspirert andre band og så videre, sier Winsents til NRK.no.
– Men blir det bare rock?
– Vi må ta det i et utvidet begrep. Det er mye musikk der det ikke går å separere rocken fra tilliggende sjangre, og vi kommer til å tøye grensene en del, sier Winsents.
- LES OGSÅ:
– Som?
– Ta Chemical Brothers eller Fatboy Slim, for eksempel. Rock i et utvidet begrep. Folk som har vokst opp med P3 på nittitallet vil kjenne seg igjen, sier hun.
Et tilbud til eks-P3-lyttere
Den nye kanalen retter seg mot en målgruppe som ikke tidligere er blitt tilgodesett i NRKs programmering. 30-50-åringen som ikke finner et radiotilbud hos NRK etter at de har vokst fra P3, og som ikke finner fred hos P1 eller P2.
– Det er sikkert mange tidligere P3-lyttere som ikke finner noe de vil ha på P3 lenger. Vi er opptatt av å lage et radiotilbud for de gruppene som ikke har hørt på NRK radio mer fordi de ikke finner den miksen av musikk og underholdning som passer for dem, sier hun.
- LES OGSÅ: