Kvinner har i teorien adgang til de samme arenaer som menn, men må i praksis ofte takle andre problemer underveis. Se bare hva kvinner med høye ambisjoner i amerikansk politikk utsettes for.
Det hevdes at mye, kanskje for mye, av dagens dramatikk handler om menns liv og erfaringer. Men i Norge skapte Henrik Ibsen en høy presedens for å løfte frem kvinners livsverden. Det er en linje i dramatikken vi ofte kobler oss til i Radioteatret. Noen aktuelle teaterforestillinger ga ekstra impulser til å gjenoppfriske den koblingen i høst.
Vi har laget radioversjon av ”Mitt navn er Rachel Corrie”, om den 23 år gamle amerikanske fredsaktivisten som ble drept av en israelsk bulldozer på Gaza-stripen da hun deltok i en protestaksjon mot at palestinske hjem ble jevnet med jorden.
Vi har laget radioversjon av skuespilleren Bente Børsums forestilling om sin mor, som deltok i illegalt arbeide under krigen, ble sendt i konsentrasjonsleir og som brøt med sitt tidligere liv da hun kom hjem igjen.
Vi har laget en radioversjon av ”Lise L”, en forestilling om journalisten Lise Lindbæk, Norges første kvinnelige krigskorrespondent som bl.a. rapporterte fra den spanske borgerkrig og levde et liv fylt av dramatikk, triumf og tragedie.
Dramatikeren Axel Hellstenius har latt seg inspirere av en roman av Ragnar Hovland og skrevet ”Noe kommer til å dø” om en ung, moderne kvinnes sultne jakt på lykke og selvrealisering og hennes kollisjon med alvoret og konsekvensene av handlinger.
Dertil har vi hentet frem igjen flere stykker som Radioteatret har laget i de senere år og som gir stoff til refleksjon over kvinners livsvilkår: ”Undset” om liv og konflikter bak en feiret forfatters og kulturkritikers suksesser. ”Kvinner med fingermanualar” om tre ressurssterke kvinner som måler krefter mot hverandre og mot en steil fjellvegg på vei til topps. ”Duchas dans” om den legendariske Dagny Juel og hennes stormfulle forhold til menn i et kunstnermiljø i Berlin. ”En kvinne som Nora” om Laura Kieler, hvis liv inspirerte Ibsen til å skrive ”Et dukkehjem”.
Veien fra teater eller roman til hørespill er ikke uvanlig. Men det går også en vei i motsatt retning. Nå planlegger Hålogaland teater under sin nye sjef Iren Reppen en teaterversjon av hørespillet ”En kvinne som Nora”.
LES
LES: