Kommentar av Arne Kristian Gansmo, Musikknytt - NRK P1.
Les også min kommentar fra 16. september 2005: Gi oss tallene!
Hvor lenge har de lurt oss? Tre måneder? Fem år? 47 år?
Hvor lenge har Norges såkalte offisielle hitliste og albumliste diskriminert norske artister; dansebandorkestre og spellemenn, som har solgt plater i bøtter og spann, bare ikke i de ca 100 godkjente platebutikkene som er med i listegrunnlaget.
På nyåret har Grammofongrossistenes Forening GGF virkelig fått kjørt seg. Dagens Næringsliv har trykket det ene kritiske oppslaget etter den andre. Her i Musikknytt kunne du forrige uke høre om Ole Ivars og Anne Nørdsti som hver for seg solgte til gull på få uker i høst, men uten å nå høyere enn henholdsvis 12.- og 19.-plass på den sterkt konkurransevridende VG-lista.
I tur og orden har hele det råtne systemet blitt belyst. Sony-BMG, EMI, Warner og Universal har VG-lista i lomma. Det er disse fire multinasjonale plateselskapene som eier IFPI, og dermed VG-lista. De bruker innsidekunnskapen sin til å lansere sine norske og utenlandske artister slik at de første uka sklir rett over den magiske grensen ved 15.-plass på albumlista.
For å få til dette sendes artistene rundt på signeringsaktiviteter i de platebutikkene som leverer salgstallene. Vips, så kommer de enda litt høyere på lista.
Gode plasseringer på VG-lista gir mer radiospilling, for radiokanalene skuler selvfølgelig til hva som selger når de skal plukke musikken de tror folk vil høre på radio.
De store platebutikkkjedene er også fanget av statistikken. De kan ikke la være å prioritere dem som er inne blant de 15 eller 20 på toppen av VG-lista. Dette gir økte innkjøp, bedre plassering i hyllene, og mer annonsering for nettopp disse artistene.
Statoil, Shell og de andre 800 bensinstasjonene som lever av å selge overprisede varer de ikke kan så veldig mye om, har gitt ordre om at de skal kjøre på med de samme albumene. Bare et få titalls titler får plass i de kombinerte plate- snop- og bensinbutikkene. Klart VG-lista må med.
For å sikre sine artister følger gjerne de multinasjonale markedsavdelingene opp med tunge tv-kampanjer. Alt for å sikre et fortsatt liv på øverste halvdel av Norges offisielle salgsliste.
Alt for lenge har vi lukket øynene. VGs redaktør Bernt Olufsen har i årevis trykket en råtten hitliste. NRK har også latt det skure og gå alt for lenge.
Musikkjournalistene lar seg påvirke av listeplasseringer når de skal vurdere en artists suksess. Høye plasseringer gir høy status – og enda mer omtale. Heidi Hauge er jo bare harry, D.D.E. synger rølpesanger på trøndersk og Ronald – hvem er det?
En ukes tøff næringslivsjournalistikk var det som skulle til. Nå ligger VG-lista der med brukket rygg. Troverdigheten er blåst vekk. Synd for Madrugada, som antakelig er det bandet som selger mest plater i Norge akkurat nå. Hvem villa ha trodd det? Kan vi tro det?
Presset på VG-lista har blitt så sterkt at eierne GGF og VG lørdag lovte å gjennomføre strakstiltak. Flere enn de fire store plateselskapene skal trekkes inn.
Lista skal få et uavhengig kontrollorgan og et uavhengig sanksjonsorgan som ikke har forankring i IFPI Norge. Og antall butikker som rapporterer til VG-lista skal økes. Hva hjelper vel det, så lenge lista ikke blir mer transparent?
Fremdeles skal alt holdes hemmelig. Ingen utenom eierne skal få vite hvor mange solgte plater som kvalifiserte til førsteplassen denne uka. Ingen skal få vite hvilke butikker som registrerer grunnlaget for statistikken.
Heldigvis, og neppe tilfeldigvis, er markedsanalyseselskapet AC Nielsen snart klare med en totalt uavhengig salgsliste. Dersom de klarer å fange opp det som virkelig selges, så kommer de til å overta for VG-lista.
Jobben er ledig.