NRK Meny
Normal

Hva var det alle kroppene prøvde å fortelle oss?

Gjennom 2014 er vi blitt bombardert med bilder av nakne kropper. Enten det var Kim Kardashians oljede, store rumpe eller Rihannas brystvorter. Men hva skal de kvinnelige artistene spille på i 2015, nå som rumpa har nådd sin topp?

Nicki Minaj og Kim Kardashian

ØDELA IKKE INTERNETT: Disse bildene av Nicki Minaj og Kim Kardashian er blant årets mest velkjente. Kardashians mål var å «break the internet» med sin nakne kropp. Bildet har så langt fått 932 741 likes på Instagram.

Foto: Scanpix/Instagram

Et bilde sier mer enn tusen ord, heter det. Her er over tusen ord om hva kroppsbildene fra 2014 har sagt oss.

I år har de fleste av oss sett Kim Kardashian splitter naken. Det skjedde enten vi ville eller ikke.

Med mindre du har bodd under en stein eller uten WiFi har du også sett rumpa til Nicki Minaj. Enten det var med en rosa tanntrådtruse mellom rumpeballene på coveret til «Anaconda» eller i musikkvideoen til låten med samme navn, hvor rumpeballene disser så kraftig at de nærmest løsner.

– Skjønnhetsidealet i svart, amerikansk kultur har lenge vært annerledes enn det som råder i hvit middelklassekultur. Det at nye, mer formfulle idealer nå tar over, er et uttrykk for hvor sterkt posisjon artister med røtter i den svarte, amerikanske populærkulturen har fått, sier Helle Vaagland, tidligere programleder i Nasjonalgalleriet på NRK.

Men før du leser videre: Nei, dette er ikke en sak om at 2014 ble det store rumpeåret. Det er allerede slått fast og vedtatt at dette spesifikke området på kvinnekroppen er å betrakte som populært.

Dian Hanson (62) ga i 2010 ut coffeetableboken «The Big Butt Book» med undertittelen «The Dawning Age of Ass».

– Det er irriterende at jeg skrev boken i 2010 og ikke i 2013. Nå har vi jo faktisk kommet til rumpealderens største år, fortalte Hanson til D2 i fjor.

Feminist, ja visst

Rumper har vi altså sett før, men har vi likevel sett noe nytt i løpet av året som gikk?

Vi har ikke bare sett Kim Kardashian og Nicki Minaj med både ryggen og blikket mot kamera. 2014 var også året Beyoncé spredte bena på scenen mens danserne hennes sto oppstilt bak henne – stående på hodet med de nakne rumpene mot millioner av seere. Her hjemme tok Stella Mwangi ansvar for og slapp låten «Bouncer ræva», uten at noen hevet et øyebryn av den grunn.

Kan noen av årets mest likte, mest delte, mest sette bilder fortelle oss noe om hva vi har vært vitne til og ikke minst hva vi kommer til å se i året som kommer?

La oss starte med det første spørsmålet.

Når Miley Cyrus rir rundt på scenen med en banan festet til underlivet, går toppløs på fest, mens Beyoncé rister på rumpa, staver fram ordet FEMINIST og setningen

«WE TEACH GIRLS THAT THEY CANNOT BE SEXUAL BEINGS THE WAY THAT BOYS ARE».

runger i lokalet. Det feministiske budskapet, hentet fra den nigerianske forfatteren Chimamanda Ngozi Adichie, når fram til 13,7 millioner seere.

Hva er det egentlig vi er vitne til da? Blant annet en ny, mer konfronterende seksualitet fra de kvinnelige artistene, mener de NRK har snakket med.

– Sex selger, det er ikke noe nytt. Men det nye er blandingen av vulgær seksualitet, aggressiv tøff-i-trynet-mentalitet, sterk vilje og rått talent. Før kunne dårlige artister alltids klare å kare til seg oppmerksomhet ved å kle av seg, nå er det de beste artistene som rister på rumpa mens de leverer en dødstøff rap eller noe som ligner en feministisk appell, sier journalist og feminist Helle Vaagland.

Helle Vaagland

IDEALER: – Skjønnhetsidealet i svart, amerikansk kultur har lenge vært annerledes enn det som råder i hvit middelklassekultur, sier NRK-programleder og feminist Helle Vaagland.

Foto: Studio Vest / NRK

Toppløs på fest

Artistene er hyperseksuelle, men på en mer provoserende og konfronterende måte. Enten det er Nicki Minaj, Beyoncé eller Miley Cyrus det er snakk om.

Journalist og forfatter Oda Faremo Lindholm peker på at vi i 2014 har sett mange kjendiser som viser fram kroppen sin på en kommersiell og polert måte, men samtidig har vi vært vitne til en annen form for nakenhet. Hun trekker fram Miley Cyrus og Rihanna som eksempel:

– Året startet jo med «Bangerz»-turneen til Miley Cyrus, hvor hun blant annet var ekstremt seksuelt konfronterende. Hun har også gått toppløs på fest. Begge de to har brukt mye tid på å fortelle unge jenter hvor viktig det er å ta tilbake kontrollen over kvinners seksualitet og kropp, nettopp fordi den blir kommersialisert, sier Lindholm, som i løpet av året ga ut boken «Bullshitfilteret».

Kim Kardashian

IKONISK: Coverbildet av Kim Kardashian: Kanskje det mest kjente bildet fra 2014.

Foto: Polaris / Polaris

Det er ikke bare på fest Miley Cyrus er toppløs. 22-åringen har gjennom året også frontet bevegelsen «free the nipple». Sammen med kjendiser som Rihanna, Cara Delevingne og Rumer Willis har hun hevdet sin rett til å vise deler av kroppen på en ikke-seksuell måte. Akkurat som menn kan.

Mens menn kan vise brystvortene offentlig, er det forbudt for kvinner. Blant annet i 35 amerikanske stater og på Instagram.

Vil bli behandlet på lik linje med gutta

En annen kvinnelig artist som snakker om at hun vil bli behandlet på samme måte som menn, er Nicki Minaj.

– Når jeg er bestemt, er jeg en bitch. Når en mann er bestemt, er han sjef. Det finnes ingen negative konnotasjoner bak det å være «sjef». Men det finnes masse negative konnotasjer knyttet til å være en «bitch», sier Nicki Minaj i et videoklipp der hun sitter med rosa negler, rosa hår og et rosa nettbrett i hånden.

Da singelen «Anaconda» ble sluppet 4. august i år, var det rosa håret byttet ut med en rosa stringtruse. Coverbildet ble viralt, tilsynelatende kunne ikke verden få nok av rumpa til 32-åringen. Igjen ble det en diskusjon om hva Nicki Minaj egentlig representerte.

Var det en maktdemonstrasjon fra Nicki Minaj hvor hun tar kontroll over sin egen seksualitet og viser hvilken makt hun har over menn? Eller var hun en slave av et patriarkalsk verdensbilde og gjorde seg selv til et objekt?

Rihanna

LUFTIG: Rihanna støtter «free the nipple»-kampanjen, noe hun poengerte da hun møtte opp på premierefest i denne bekledningen.

Foto: CARLO ALLEGRI / Reuters

Flere så ut til å helle mot det første alternativet.

– Jeg ser at du ser på rumpa mi, jeg ser at du ser på puppene mine, men jeg er fremdeles personen som har kontroll her. Det virker som det er dét dette handler om for Nicki Minaj, sier Uri McMillan, førsteamanuensis ved UCLA og forfatter av boken «Embodied Avatars: Genealogies of Black Feminism Art & Performances».

Han får støtte av professoren Treva B. Lindsey:

Jeg synes det er topp når en kvinne er i kontroll over sin egen objektivering, sier Lindsey, assisterende professor ved kjønns- og kvinnestudier ved universitetet i Ohio.

Anaconda floppet

Marius Emanuelsen, litteraturviter og kritiker, mener Nicki Minaj er et interessant eksempel på at rumpe i seg selv ikke er nok for å tilfredsstille publikum.

– Rumpa og kroppen er blitt brukt så mye at det er vanskelig å gjøre noe mer overskridende enn det som allerede er gjort, sier Emanuelsen, som blant annet er kritiker i Morgenbladet.

Oda Faremo Lindholm

KONTROLL: – Miley Cyrus og Rihanna har brukt mye tid på å fortelle unge jenter hvor viktig det er å ta tilbake kontrollen over kvinners seksualitet og kropp, sier journalist og forfatter Oda Faremo Lindholm.

Natt & Dag lurte på om rumpa var utdatert da de stilte en rekke betimelige spørsmål på spalteplass i oktober:

Har rumpa peaket? Fra Nicki Minajs «Anaconda» via Jennifer Lopez' og Iggy Azaleas «Booty» – er det bare oss, eller har musikkvideoer i det siste framstått som en eneste stor dissende masse av pliktskyldige rumpespasmer? Det virker mildt sagt som en evighet siden twerkende rumper hadde en pirrende, ny appell.

Riktignok havnet låten Anaconda på andreplass på Billboard-lista, mye på grunn av de utallige videoavspillingene av den drøye musikkvideoen. Videoen satt ny rekord da den i sine første 24 timer på nettet ble sett 19, 6 millioner ganger på Vimeo.

Men salget av singelen sto ikke til forventningene, mener Marius Emanuelsen, kritiker i Morgenbladet.

– «Anaconda» floppet. Ikke hardt, men i forhold til forventningene. Selv om videoen ble mye sett på grunn av rumpa til Nicki Minaj, så lot ikke videotittinga seg oversette til salg av singelen. Den kom inn på Billboard fordi videoen ble sett så mange ganger, men låten ble ikke plukket opp av radiostasjonene. Den solgte nok langt under forventet, sier Emanuelsen.

Miley Cyrus

SCENESHOW: Miley Cyrus har vært ekstremt seksuelt konfronterende på Bangerz-turneen, sier Oda Faremo Lindholm.

Foto: JIMMY JEONG / Ap

Må møte offentligheten med flere roller

Dermed endte Nicki Minaj opp med å skifte strategi.

Mens hun tidligere har holdt privatlivet for seg selv, forteller Minaj nå om hvordan hun drømmer om en fremtid som mor, at hun sørger over en abort som skjedde for 16 år siden og hun er dønn ærlig om pillemisbruk.

Akkurat som Beyoncé har lyktes i å portrettere seg selv i en rekke roller – feministen, kona til Jay-Z, forretningskvinnen, søsteren og moren – leter Nicki Minaj etter en mer variert fargepalett når hun maler ut bildet av seg selv i offentligheten.

– Etter at «Anaconda» ikke gjorde det man tenkte den skulle gjøre, så la hun om planen. Hun skulle bli et ordentlig menneske som snakker om seg selv, sier Marius Emanuelsen.

Han tror vi nå kommer til å gå inn i en ny æra, hvor det private og offentlige blandes i større grad. Nicki Minaj har kanskje ikke funnet formelen helt ennå, slik som Beyoncé har. Uansett tror han kvinnelige artister må finne flere strenger å spille på enn kropp og sex.

– Objektifisering av kvinner forsvinner ikke. Nå har de kvinnelige artistene og entertainerne tatt kontroll over seg selv i offentligheten. De har tatt kontroll over sin egen seksualitet. Hvor går vi nå?

Emanuelsen er usikker på hva svaret blir, men én ting er han overbevist om.

– Det er hos disse kvinnelige artistene, rollemodellene og forbildene – særlig de svarte – at mye av diskusjonen rundt kulturen, og kvinners rolle i kulturen, kommer til å skje, avslutter Marius Emanuelsen.