– Vanligvis er de årene hvor det arrangeres OL mye bedre enn de årene uten. I år har Hurtigruten jevnet ut mye av den forskjellen, forteller analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.
Han har nettopp lagt fram tall som viser hvor mye nordmenn har sett på fjernsyn så langt i år, og mener at Hurtigruten - minutt for minutt er vårens store joker.
– Hurtigruten har generert så mye seing at det kompenserer for manglende OL, sier Tolonen til NRK.no.
I løpet av syv dager så nordmenn mer på NRK2 enn de gjør i løpet av en hel måned til vanlig. Det beskriver analysesjefen på følgende måte:
– Det er helt sjukt!
- Les også:
- Les også:
- Les også: Bli med bak kameraene på «Hurtigruten»
Ski-VM ikke nok
Også Fredrik Færden kan smile av vårens seertall. Han er kanalansvarlig i NRK2, og forklarer sammenligningen mellom Hurtigruten og de olympiske leker.
– OL har vært viktig for NRK, det har vi også sett på seertallene. OL gir veldig høye seertall for en kort periode, og tallene er så høye at de løfter tallene for hele året.
Selv om mange fulgte Ski-VM i Oslo i vinter, så mener Færden at det ikke kompenserer for manglende OL.
– OL varer dobbelt så lenge, og har mye flere grener. Derfor ser folk naturlig nok mer på TV også.
- LES OGSÅ:
TVNorge er fornøyde
Endringene hos de øvrige kanalene er minimale. De fleste går noe ned, mens TVNorge skiller seg positivt ut - de kaprer stadig flere seere.
Kommunikasjonssjef i TVNorge, Svein-Tore Bergestuen, tror oppgangen viser at kanalen har lykkes i omleggingen de startet med for to år siden.
– Dette er et resultat av en bevisst strategi. Etter at vi la ned nyhetene har vi satset på det vi er gode på, nemlig norsk, egenprodusert underholdning. Vi viser ikke drittsekk-TV, men programmer som for eksempel «Tangerudbakken» og «Alt for Norge».
Til høsten skal TV 2 sende «Big Brother», et program som hadde sin oppstart på nettopp TVNorge.
– Vi kunne aldri sendt «Big Brother» nå. Det traff ekstremt bredt da vi sendte det, men det skal mye til for å bryte de samme grensene i dag. Det vil vi ikke være med på. Vi vil lage norsk, god og positiv underholdning, sier Bergestuen til NRK.no.