Hopp til innhold

Vi ser mindre på TV

.. Men mer på NRK2. Ferske tall viser at «Hurtigruten minutt for minutt» var like viktig som OL for kanalen.

OL og Hurtigruten

Hurtigruten var like viktig som OL i Vanqouver i 2010.

Foto: David Gray/NRK

Medieforsker Kristian Tolonen

Analysesjef Kristian Tolonen.

Foto: Sjur Sætre / NRK

– Vanligvis er de årene hvor det arrangeres OL mye bedre enn de årene uten. I år har Hurtigruten jevnet ut mye av den forskjellen, forteller analysesjef i NRK, Kristian Tolonen.

Han har nettopp lagt fram tall som viser hvor mye nordmenn har sett på fjernsyn så langt i år, og mener at Hurtigruten - minutt for minutt er vårens store joker.

– Hurtigruten har generert så mye seing at det kompenserer for manglende OL, sier Tolonen til NRK.no.

I løpet av syv dager så nordmenn mer på NRK2 enn de gjør i løpet av en hel måned til vanlig. Det beskriver analysesjefen på følgende måte:

– Det er helt sjukt!

Ski-VM ikke nok

Fredrik Færden

Fredrik Færden er kanalansvarlig i NRK2.

Foto: Kaland, Ole / NRK

Også Fredrik Færden kan smile av vårens seertall. Han er kanalansvarlig i NRK2, og forklarer sammenligningen mellom Hurtigruten og de olympiske leker.

– OL har vært viktig for NRK, det har vi også sett på seertallene. OL gir veldig høye seertall for en kort periode, og tallene er så høye at de løfter tallene for hele året.

Selv om mange fulgte Ski-VM i Oslo i vinter, så mener Færden at det ikke kompenserer for manglende OL.

– OL varer dobbelt så lenge, og har mye flere grener. Derfor ser folk naturlig nok mer på TV også.

TVNorge er fornøyde

Endringene hos de øvrige kanalene er minimale. De fleste går noe ned, mens TVNorge skiller seg positivt ut - de kaprer stadig flere seere.

Svein Tore Bergestuen

Svein Tore Bergestuen i TVNorge sier de vil fortsette å lage god, norsk underholdning.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

Kommunikasjonssjef i TVNorge, Svein-Tore Bergestuen, tror oppgangen viser at kanalen har lykkes i omleggingen de startet med for to år siden.

– Dette er et resultat av en bevisst strategi. Etter at vi la ned nyhetene har vi satset på det vi er gode på, nemlig norsk, egenprodusert underholdning. Vi viser ikke drittsekk-TV, men programmer som for eksempel «Tangerudbakken» og «Alt for Norge».

Til høsten skal TV 2 sende «Big Brother», et program som hadde sin oppstart på nettopp TVNorge.

– Vi kunne aldri sendt «Big Brother» nå. Det traff ekstremt bredt da vi sendte det, men det skal mye til for å bryte de samme grensene i dag. Det vil vi ikke være med på. Vi vil lage norsk, god og positiv underholdning, sier Bergestuen til NRK.no.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)