Hopp til innhold

Hun er årets superheltinne på nett

– Da jeg forsto at mange langtidssyke deltar i sosiale medier, så jeg at det er mange vettuge stemmer som aldri blir hørt, sier lege og blogger Maria Gjerpe. Denne uken ble hun kåret til årets superheltinne i sosiale medier.

Maria Gjerpes blogg MariasMetode

Arbeidet med bloggen MariasMetode ga Maria Gjerpe tittelen «årets superheltinne».

Foto: Printscreen / MariasMetode

  • Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
  • Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kåringen arrangeres av nettstedet Superheltinner.net, som sier de ønsker å bidra til en synliggjøring av kvinner i sosiale medier.

Lege og pasient

Maria Gjerpe

Lege og blogger Maria Gjerpe.

Foto: Heidi Strøm

Gjerpe er både lege og pasient. For en stund siden fikk hun diagnosen ME etter å ha vært syk over lengre tid. I det offentlige helsevesen fikk hun beskjed om at det ikke fantes behandling som kunne gjøre henne frisk, og søkte på internett etter mulige behandlingsveier.

I fjor startet hun bloggen MariasMetode.

– Det begynte som en slags dagbok. Tanken var at jeg systematisk skulle føre dagbok over behandlingsmetoder jeg prøvde ut, forteller Gjerpe.

Nå sier hun at MariasMetode ikke lenger handler om «Maria Gjerpe som blogger om seg og sin helse». Målet er å løfte frem stemmer som hun mener ikke blir hørt, til tross for økt satsning på brukermedvirkning i helsevesenet.

– Mange langtidssyke deltar i sosiale medier, både fordi de leter etter svar på hvordan de kan bli friske igjen, og fordi de ofte mister store deler av sitt sosiale liv når de blir syke, og har behov for sosial kontakt.

Hun mener at erfaringen som lege har vært nyttig, også på nettet.

– Som lege kom jeg tett inn på andre mennesker fordi jeg ofte møtte dem i en avkledd situasjon, både fysisk og følelsesmessig. Jeg har lært at å kommunisere først og fremst handler om å lytte, slik jeg tror også er første bud når en skal delta i sosiale medier, sier hun.

– Dumt å polarisere debatten

I tillegg til sin egen blogg, er Gjerpe også fast blogger for Den norske legeforeningen. Tidligere i år ble hun én av 16 bloggere som fikk støtte fra Fritt Ord for å fortsette å skape debatt og dialog på nettet.

For Gjerpe har bloggen vært et viktig ledd i et større arbeid for blant annet å sette pasienterfaringer på dagsorden.

Hun har etterhvert fått behandling som har hjulpet henne slik at hun har frisknet til, holdt foredrag og vært i kontakt med både politikere og pressen.

Tidlig i mai var hun med på å starte en e-postkampanje for å få NRK til å vise dokumentarfilmen «Få meg frisk», hvor regissør Pål Winsents følger ME-syke Anette Giljes kamp mot sykdommen.

Mette Johnsgaard og Anette Gilje

Regissør Pål Winsents filmer lege Mette Johnsgaard og ME-pasient Anette Gilje (t.h.).

Foto: Helge Carlsen / NRK

– Vi har en rekke samfunnsutfordringer som må adresseres. Det dummeste vi kan gjøre er å polarisere, sette leger og pasienter opp mot hverandre. Vi må løse utfordringene sammen, sier Gjerpe.

Dokumentaren «Få meg frisk» vises på NRK1 mandag 13. desember.

Mer enn en «gimmick»

Dette er andre gang en superheltinne blir kåret. Vinneren i fjor var tidligere hodejeger og nå mediekommentator Elin Ørjasæter.

For Gjerpe er tittelen «superheltinne» et klapp på skulderen og en oppfordring til å fortsette å blogge i tiden som kommer.

– Slike priser viser at det er flere enn meg som mener at det jeg sier er verdt å høre på. Slik sett er dette for meg noe mer enn en gimmick, men noe som kan brukes til noe nyttig for flere.

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)